Thursday, October 31, 2013

Putih vs Hitam


dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha Penyayang

sekarang ni banyak btol produk2 utk putihkan diri kan?
dulu pun ade jugak..tapi tak sebelambak sekarang ni la..

kenapa orang nak putih?
haa...soklan ni biar saya jawab..
sebab kebanyakkan orang nampak sape2 yang putih ni mesti cantik..so, orang2 cam saya ni aka gelap/hitam and whatsoever ni pun bersemangat la nak putih supaya nampak cantik..ni pemikiran saya dulu la..sape yang putih, xcun pun nampak cun..tapi yang gelap ni, kene muke comey or ade rupe baru nmpak cantiknye..ye la..dulu kawan2 yang putih mesti ramai orang suke kawan ngan die..cam saya ni gelap stok kawan2 pun yang lebih kurang je..xpun budak2 yang xberapa nak femes..tapi bagus jugak..at lis saya tau ape rasanya jadik org yang sebegitu..

walaupun cuba naikkan semangat diri sendiri tetap jugak pikir nak putih..paling chokia pun satu tone lebih cerah la.. so, agak terpengaruh jugak la ngan iklan2..

1.fair n luvly..
'bulatan penuh sekali, bulatan sparuh sekali..bla3..' haha
ni masa saya sekolah2 dulu saya gune la ni..nak putih kan..pastu duk pk ape beza model iklan tu ngan saya pun..kalau die boleh putih,  saya apetah lagi..gitew le pikirnye dulu..last2 hampeh..xde kesan jadik putih pun.kesan muke jadik gatal ade la..terus berhenti gune sebab takut nanti tumbuh jerawat banyak2..

2. hazeline snow..
masa tu tak ingat dah saya gune pencuci muke ape..tapi yang mana murah n ade org promote la..xkesah dah..lantak la hitam ke ape...give up gak..sebab masa sekolah kan saya aktif sukan..pejadahnye nak putih kalau esek berjemur je..jangan kata putih..makin itam ade la.. pastu ibu suh gune hazeline snow ni..bagus katanye..boleh putih..xde kesan pun..gune xabes lagi dah stop dah..malas nak ngadap cermin lama..huduh pun huduh la..

3. garnier
xlame lepas produk ni keluar, saya antara yang terpengaruh la..beli krim, beli pencuci muke..yang xboleh blah tu siap ukur tona..sebelum n selepas gune produk tu..puii!!!xde kesan jugak..gune garnier ni msa dah besor dh..

akhirnye saya sedar diri..
kecantikkan tu bukan tgk dari hitam ke putih org tu..
asalkan muke bersih, ok la..
asalkan xde nampak pelik, ok la..
muke hitam pun ade orang nak ape salahnye *ni ayat kawan saya*
dan akhirnye saya sedar yang sepatutnye saya bersyukur dengan nikmat yang Allah bagi..
mungkin putih tu tak seswai utk saya..
kalau saya putih mesti saya femes..orang esek panggil jadik model je..eh!wakakaka..
oh!xkelakar..ok2..hehe
 kalau saya putih, mane tau saya riak.kan dose..
kalau saya putih, saya xleh puji diri sendiri comey lagi..mesti org kata 'ko tak comey..ko cantik'..ah! berangan!
kalau saya putih, mesti saya takut nak berjemur tengah panas-so hilang la bakat saya dalam sukan *wpun saya jarang bersungguh dalam sukan*
kalau saya putih, saya pulak yang risau sebab keluar2 perut dah hitam...hitam wat cara hitam..haaa...giteww..

taaaaaapppiiiii.....................



bile saya kat U..
xingat tahun berapa..saya perasan yang kaki saya putih..*chewah...putih la bg org yang gelap cam saya ni..* tapi bile compare ngan tangan, tangan gelap plak..compare ngan muke  lagi sakit ati..muke lagi gelap dari tangan..apekah?
terus gelabah tenuk lagi..
tengok cermin pun dah macam zebra crossing dah. kejap itam, kejapputih..


pastu bile saya adukan dekat kawan2, ade la yang promote produk tu produk ni..

produk adira tu la..
pastu ape tahn lagi macam2 produk yang kat pasaran sekarang..
minum je seminggu dah boleh putih...
tapi sebab saya ni belajar kimia, saya agak takut nak gune ubat2 or produk2 camni..
ape yang die gune sampai boleh putihkan orang dalam masa seminggu?
kalau orang yang macam saya ni, mane pegi pigmen saya kalau saya minum tu n putih dalam masa seminggu?
xde kesan ke kat badan saya? orang len mungkin ok sebab ketahanan badan setiap orang kan berbeza..
contoh paling jelas..saya minum ephyra dah berapa lama dah..tapi idak pulak putih cam org len..
pastu muke saya pun xde jerawat so susah nak nampak perubahan ape yang jadi..
yang saya tau, saya lawas minum tu..sebab tu continue..haha
now, saya amik ephyra n pakai produk zai's beauty je..tu pun pasni, pk 45 kali utk continue gune..
mahal satu..pastu saya tak nampak beza sebelum n selepas gune..cume kelebihannye sepanjang saya consume xde jerawat yang melekat..kalau ade pun besar kuman.hari ni timbul, esok hilang xdapat dikesan..

n once again..
wpun tona kaler saya berbelang2, tapi saya redha..
ade la hikmahnye tu..
kalau putih sangat, kang berderet pulak org nak kat saya..
*DASAR PERASANNNNNN!!!!!*

P/S: ni bukan nak promote or testimoni ephyra eh..tadi ternampak iklan produk putih dlm masa seminggu tu..terus rasa nak bebel..

masih berharap warna muke same cam kaki..ahakz!

No comments: