Thursday, October 10, 2013

ingat kite xfunny kat die le teww...haha

dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha Penyayang

saya kagum btol ngan mak2, ibu2, mama2, mummy2 dll yang ada- yang memasak la-.. lagi2 yang surirumah sepenuh masa tu..macam mana la dorang boleh buat sume keje2 umah ngan teratur sekali..saya ni baru je berapa minggu duk umah jadik bibik saya dh bosan dh..bukannye xde keje..banyak..banyak giler keje hokehhh..tapi serabut kot..sume nak kene buat..tu blom masuk tang masak lagi..tiap2 malam dok pikir ape lauk nak masak esok. boleh gugur rambut pikir tau tak..tapi dorang ni terer..hari2 ade je lauk2 yang best dorang masak..tabik spring la..hehe

pas2 saya ni bukan la jenis suka makan sangat..bila tak suka makan, lidah tu terhad la sikit feberetnye..
paling2 pun yang saya suka bubur, tomyam, masak kicap, stim, bakar, singgang..
kalau zaman2 dilanda kemalasan melampau saya buat la ikan bakar ngan ulam...takpun ikan stim tu.. isu utama memang la malas..tapi dalam malas2 tu sebab saya suka makan lauk tu..kalau hadapkan saya lauk tu hari2 pun saya sanggup..tapi kesian la orang kat umah ni..mesti dorg rindu ibu..ye la..masakan sorg ibu kan lain..ibu masak ngan penuh kasih sayang..saya masak ngan penuh aksi..serba serbi men campak je..asal ade rasa sudah la..akibatnye, banyak lauk xlaku..penat masak last2 roti jugak dicekaunye..ces 10 kali..

pas3, isi umah ni kan penuh dengan penyakit so ibu pun ade pesan masak tu kalau boleh yang bakar2 ngan kukus2 or rebus je..wahhh...my pleasure la kan..sebab ape? sebab kalau bakar, set2 ape yang patut pastu sumbat je la dalam oven..tinggalkan sengah jam..kukus pun camtu..rebus lagi la..sambil rebus sambil potong sayur..pastu by the time nak goreng sayur, masakan rebus2 pun siap..heh3
paling tak bes bile menggoreng...perghhh...ni paling liat sekali..seram k..mane taknye..dapur ngan orang nak masak pun dah lebih kurang tinggi..kalau letak piuk tinggi siyes wa cakap..sampai menjengket beb..kalau piuk tinggi la..kalau tak tinggi xde la..saje nak ayat poyo2..haha
lagipun masa goreng minyak die suke lompat2 la...sakit tau..masa awal2 belajar masak dulu bukan men hadang muka dengan tutup periuk..sekarang dah xde dah..tapi memang jarang la nak goreng2 ni..lagi2 goreng ikan..manjang fail..ngeh3..kesian ikan tu..xde rupe ikan goreng..baik bakor je..nampak jugak rupe ikan..

setelah panjang intro saya kat atas nun baru la ni sampai ke tujuan asal. sebenarnye saya plan nak buat laksa..bukan tak reti, tapi tak berapa nak ingat. last buat laksa dulu masa form 5..jadik memang la jadik..masalahnye ngan semua tulang2 ikan tu saya gi blend skali..bengong plak rasa..haha

so sekadar untuk review je la..saya ske gak tengok kat web my resipi tu..amik idea nak masak ape..ngeh3..laksa jadik pilihan kali ni sebab lidah saya ni macam mengidam plak nak makan..hehe

meh sini saya nak copy paste resipi kak leenz ni..heh3

ok ye puan2..bahan2 nye sume ade dilistkan kat bawah ni ...korang bace le sendiri (cakap gaya chep wan)
  • sebungkus laksa direbus dan toskan
  • 1kg ikan kembung/ selayang ---nak gune kembung la..selayang jauh plak nak drive gi sana..haha*tetibe*
  • 2 liter air
  • 3 biji bawang merah
  • belacan sebesar ibu jari ---xleh nak bubuh sebab angah alergik sepi..
  • 6 sudu besar cili boh (lebihkan kalau nak pedas)
  • 4 keping asam keping
  • 1 bunga kantan dibelah dua
  • seikat daun kesum--amik kat luar umah je..
  • secubit garam
  • sedikit minyak untuk tumis
  • ulam: timun, bawang besar, cili merah, telur dsb--- nak tambah, daun pudina..

Cara-cara

  1. rebuskan ikan dengan 2liter air.*ok..*
  2. asingkan isi ikan dan kisarkan bersama sedikit air rebusan yg ditapis, belacan dan bawang.. *owhhh...camtu ey*
  3. panaskan minyak dalam periuk dan tumiskan cili boh..kemudian masukkan bahan kisaran tadi.. *dah ingat dah sikit2..hehe*
  4. sementara itu, kisarkan sisa tulang bersama baki air rebusan ikan, tapis dan tuangkan tapisan air rebusan ikan dalam periuk.. *part ni la yang kompius dulu..sebab tu saya blend terus sume dengan isi dengan tulang sume sekali harung..whuah3*
  5. masukkan bunga kantan, daun kesum, asam keping dan masak sehingga pekat..perasakan dengan garam..kecilkan api dan biarkan masak hingga kuah pekat.. *paham2*
  6. setelah masak, hidangkan bersama laksa yg telah direbus dan ulam..*ai2 cip*

ooo...macam tu..xtau ape hasilnye..tunggu la ahad nanti..sebab sabtu nanti makcik sorang tu balik..dah nak makan kerang rebus pulak..makanya, sabtu hari makan ikan bakar ngan kerang rebus..cicah plak ngan sambal asamm..haaa...terliur x? tak ey.......... ok....wuek!


 
perghhhh!!nampak sedap la laksa ni..nenas ibu kat luar tu macam dah masak..boleh la dijadikan korban..lalalala~ 

ok..adios!!berhambus..nyah kau dari sini syaitoooonnnn...hahahahahahahahahahaha*gelak guling2 sorg2*


p/s: kesian..kene masak hari2 pun jadi gile..
daa~ hehe

No comments: