Friday, October 25, 2013

al-kisah tabung dan bank

dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha Penyayang

tajuk xbes langsung kan..dah bleh tau dah..minah ni korek duit tabung n masukkan dalam bank..
tu pun nak cite..tapi cam biase la..ayat2 klise para bloger2 'ni kan blog saya..sukahatiii saya la nak bebel pasal ape..' whuah3..


saya memang pantang kalau tengok duit syiling n kalau terpegang tabung..geram je rasa nak korek, kire, pastu rasa nak simpan balik.. tapi kalau dah penuh tabung tu  nak masukkan seketul2 duit tu memang taklah..so, saya pun korek la duit tu dari tabung antik saya.


haaaaa....sape ade tabung maybank ni lagi? antik niiii....tak sume tau yang ade..
punye la sayang sampai tutup bawah die dah hilang pun sanggup tepek ngan selotep..
ni antara kenangan yang arwah wan tinggalkan untuk saya..

ingat lagi..dulu pantang ade duit syiling *xpasti la duit syiling tu datang dari mane.hahaha* mesti wan ajak masuk bilik, amik tabung kat atas 'gunung' pastu wan suh saya masukkan sendiri duit tu..rasanya dari situ timbul rasa nak menabung..nak2 pulak ade tabung comey kan..lagi la suke..



saya ni pulak boleh dikatakan cucu kesayangan la..sampai wan tulis kat atas tabung tu..
'intan punya'
'intan punya juga'

hahaha..cute nye le nenek saya ni.tu tulisan wan la tu..*tetibe rindu gle lg*
 memandangkan saya ni 'manje'..rasa nak berkongsi tu kureng skit...
adik sendiri tumpang tabung pun berkire...tu masa kecik la..dh besor ni lagi bertambah2 la berkire saya tu kot..sebab saya sayang tabung ni...banyak kenangan..dan orang len takkan / kureng sikit rasa appreciate nye tu..kang rosak kang cane.. pastu ngan perangai kedekutnye...saya kire berapa duit adik saya dalam tabung tu, xnak tecampur ngan duit saya ..saya amik duit die takpe..kalau die teeerrramik duit saya sangat la boleh jadi perang besor..hahaha...kesian adik saya dapat kakak yang keji cmni..padan muke..



tengah korek2 tu ade pulak lagi duit 1sen ni..pastu le berat..
rindu nak gune duit 1 sen ni...kalau dulu, jumpe duit 1sen ni pun kutip..sebab boleh dipakai..sekarang ni, kalau org jumpe duit 5sen pun orang wat xtau apetah lagi kalau duit 1sen.. mungkin sebab dh besor kot..kalau kecik2 dulu kutip pun xde org kesah..contoh cam saya la..saya memang pengutip pun..lagi2 duit..hahahaha
ce bayangkan kalau jumpe duit 5sen pastu kutip..mesti org pk ape ke hadap sangat ngan duit 5sen tu..
tapi...kalau jumpe, saya kutip jugak..dulik ape..wpun 5sen, masukkan je la dalam tabung mesjid..skit2 kan lame2 jadi bukit..sama la cam duit dalam tabung saya ni...hehe

bile kumpulkan berangan la dapat ratus2..
tapi TU SUME POYO!!!
tak sampai 200 pun..hahahaha

 
saya kire, saya susun, sambil berangan lepas kire ni, nak gi bank..boleh update buku bank sekali..
tetibe teringatkan sesuatu..
terus rasa mual, pening, berdesing, rasa gelisah sangat...
 takkan la sebab tu...




















****flashback pagi semalam****

lepas anta adik gi sekolah, sampai umah terus on lappy ayah..
ble dah online mmg pesbuking la jawabnye..
tetibe ternampak org post berita yang ade gambar pegawai bank yang kene tembak tu..
ehhh...ape lagi..saya pun klik la..nak baca cite nye sebenarnye..saya kan xbaca paper..nak baca caner..beli paper pun sebab nak wat lapik kucing makan je..haha

pastu sangat terang gambar yang org tu update kat blog die.. mule2 gambar jauh..scroll bawah skit haa kau..die pegi zoom gambar arwah.. saya pun tengok la puas2..telek lame2..kesian..sampai macam tu jadinye..kejam sungguh penembak tu..
then..saya ingat saya akan ok..dan2 lepas tu terbayang2 gambar tu kat otak saya ni..nak kata ape lagi melainkan padan muke..yang pegi telek muke arwah tu wat pe..tapi saya rasa nak muntah tu bukan sebab darah or sebab rupe arwah sebegitu..saya jadi takut yang amat..takut memikirkan ape bentuk ajal saya.. takut memikirkan ajal tu bila2 masa je..

insaf sekejap la..lepas wat keje len, lupe dah.. tot tet tot tet dah siap wat keje skit, masa utk brekpes plak..once again..tgk pesbuk sambil makan..ehh..ade pulak org post video kejadian arwah kene tembak tu *selera lagi nak makan wpun tgk video cmgitu...xsangka i..*.. kalau tengok sekali je xpe gak..tapi jari ni gatal sangat pegi tekan replay....lepas tu replay lagi..dan lagi..dan lagi..sampai saya pun tak ingat berapa kali saya pegi replay video tu.. dalam beberapa saat je sume tu jadi..

bile dah sedor diri baru terasa nak muntah balik..duduk pun xsenang..ulang alik dari ruang tamu ke dapur.. dah kat dapur, pagi balik depan..tengok pintu xkunci..ah sudah! debor dah den ni.. saya pun kunci pintu..dalam hati kalau ibu tau ni mesti kene marah,,masuk umah tak reti nak kunci pintu..semalam je yang lupe...sebelum ni ingat..
pastu, tebayang lagi *sambil taip ni pun rasa panas je cam nak pitam*.. cek setiap bilik ade tak org masuk..dalam pade takut tu, kompiden gak nak cek2 bagai.. pastu saya pun gi dapur...masakk...sambil tahan rasa nak pitam..

memang silap saya la gi tengok video tu..saya ni dah la trauma kene samun n rompak tak hilang lagi..gatal plak gi tengok video tu, mule la dok pk mcm2 sambil tangan dok kacau piuk..

'mesti kawan die yang hidup tu trauma cam saya..xleh dah dengar bunyik yang kuat cam bunyik meletup, bunyik bende pecah yang sangat kuat, bunyik2 yang mengejutkan la'
'kawan arwah tu gi keje ke tak esok ek..'
'pembunuh tu tak rasa ape2 ke?'
'kalau pembunuh tu sanggup wat macam tu mesti die tu mental..mane ade orang waras wat camtu'
'tu la akibat tak ikut ape yang Allah suruh'
'ni mesti pegangan agama lemah'
'syaitan dah berjaya!'

dan macam2 lagi la..dari start masak..sampai dah abes masak, kepala saya duk terbayang2 video tu..bersilih ganti dengan gambar arwah...diselangi ngan persoalan dari pikiran saya cam saya bebel kat atas tu...serta merta trauma saya datang balik..ngan sesak nafasnye..terpikir balik kejadian saya kene samun...bunyik tingkap pecah cam letupan tu..owhhh...rasa nak pitammm... alhamdulillah saya selamat.. wpun dorang wat jahat kat saya, tapi saya tetap nak berterima kasih dekat dorg sebab tak ape2 kan saya..uihhh..takut2..mcam mane la nak lupe kan ni..


******

petang tu, saya dah siap kire duit dalam tabung..dah masukkan dalam karung pun..
tapi memikirkan kejadian tu belaku kat bank..terus saya tak jadi pegi bank....
terbayangkan senapang yang guard tu pegang..
terbayangkan arwah kene tembak..
terbayangkan detik2 sebelum saya dirompak..masa duduk kat bank..
owh..bank..kau tak selamat..
orang sekarang gilekan duit..dan sebab duit dorang jadi gile sampai sanggup buat ape saje..pdhal...bile mati, duit tu tak bawak manfaat pun...sob3


malam tu pulak tengok berite..ade ditunjukkan kan gambar masa arwah dikebumikan..masa dorg tunjuk gmbr anak2 arwah, baru la rasa nak nanges..dalam usia yang mude, hilang mak.. pagi tadi mak ade, balik sekolah mak dah xde..ya allah..sedih giler.. sebelum ni tak rasa pun camtu..tapi sejak ibu ayah gi haji..baru rasa kehilangan.. rumah bukan rumah kalau dorang takde..

p/s: sayangi ibu bapa anda..

Al-fatihah untuk arwah norazita abu talib dan arwah nenek saya Zainab Yusof- Selamat Hari Lahir wan..intan doakan tempat tinggal wan sekarang lebih seronok dari sebelum ni..lebih luas, lebih terang..ade kawan yang teman..malam nanti intan pos adiah untuk wan ey..rindu wan T____T

No comments: