Friday, November 30, 2012

Youth be Aware 2012 @ Renaissance Hotel melaka

dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha Penyayang


taraaaa....ni la workshop yang aku gi..
pasal environment and health..
tanya lebih2 memang aku xleh jawab la..
datang pun cam xde hati..haha

tapi inilah pengalaman....

26/11/2012
sampai kat Hotel tu dalam kol 1.30 cmtu..kuar awal, tapi sampai lambat..terserlah merambu ke tempat len..
pas register masuk bilik...dalam hati berharap dapat dok sorang so leh ajak ibu datang sekali..
masuk2 bilik tengok dah bersepah bilik..
ok...ade roomate..
orang iraq..
haha

soklan budus yang pertama keluar,
'are u muslim?'

bile kuar jawapan yes je, aku terus yezzza bukak tudung..hahaha

sembang2 sikit, speaking hokey...bukan speaking arab...speaking bi la..alangkan bi aku pun fail apetah lagi kalau bahasa arab..huhu..

pastu aku pun men snap2 gambar bilik..

so, saksikan la hotel 4 bintang..

ni toiletnye...memule sekali masuk2 bilik usha toilet..
DEM!xde paip..
yang xbes gi hotel mahal camni la..wat gaya2 obersea..
nak cebok camne..haktuih btol!
tapi hidup gak la..sebab toilet kat area bilik function ade paip..sebab tu aku suke membuang kat situ je..haha

tab mandi yang buat aku makin berangan nak tab mandi sendiri bile beli umah nanti..


katil yang dah bersepah.. aku punye yang belah kiri..kemas kan..
hak3

meja solek..

tv ngan kawasan lepak2..

suasana dalam bilik function 


pas masuk bilik, turun gi bilik function (bilik ak tingkat 14, bilik function tingkat 7)

turun2 je aku dh ketaq dah..ramai nye orang duk speaking...aku diam je la.aku kan pendiam..haktuih..
so, yang aku approach orang indin ngan mesia je..hak3

hari opening mmg bes giler..
aku kan xpenah gi bende2 gini wpun kan utm dulu..
so, batak la sikit...
pas abes segala ucapan, dorang amik gambar ngan speaker2 sume..
rase rugi sangat xbawak kamera..
macamkan aku ade je kameranye tu..

malam, aku jadi rajin..aku wat keje..romate dah gi merambu,,
aku nak gi merambu xde geng plak..
so, wat keje lagi bagus..
dapat la siap keje sikit..

pas penat,
tido..tapi xleh tido..hampeh giler rasa..

27/11/2012
hari kedua ni banyak talk..
talk n talk n talk..
awl2 mmg bes..
cuma aku xpaham ape yang dorang bebel pasal MDG's ape jadah ntah..
MDG's - Millenium Development Goals
ade 8..
*ni aku bukan saje2 nak tulis..tp salah 1 yang aku kene buat pas program ni, ade lah dipaksa untuk menyebarkan kesedaran ini..ini adalah paksaan..haha*

tapi rakyat malaysia aku rasa xsedar sume ni..termasuk aku..haha

petang plak ade pertandingan masak..
masak??
shut!
abes tunggang terbalik sume sebab kebanyakkannye orang mesia n indon je yang tau masak..
dr philipin, mexico, australia ramai yang xpenah masak.
aku yang alangkan penah masak ni pun gelebah, ape lagi dorang yang xpenah masak..
bagi resepi nasik goreng n lauk2 asia..memang org mesia la jd mangsa,,

tapi aku kagum ngan dorang budak ni..laki..
memule die diam je..
xpandai masak katanya..
aku rasa nak hempuk je kepala die..
xpueh ati btool..
bleh die tgk kitorang gelabah tenuk masak, padahal die terer masak..
gaya die mmg cam chef(dah biasa masak), pastu rasa die, pergh!sedap!
untung adik aku dah de pakwe..klu x aku suh ibu pinang die..haha
bukan untuk aku..untuk adik aku la..aku xnak..hak3

malam, ingatkan nak buat keje..
tapi rs penat giler..
so, layan cite pastu tido..hehe

28/11/2012
ini adalah hari disaster bagi aku dan yang terpalit op kos la group aku..
ade ke patut dorg pilih aku jadi group leader..
korg nak sangat group korang hancuskan..
haa...silakan..

aku dah la xpaham ape yang dorang bebelkan..
english aku plak trok yang hamat..
tengah2 aku lead group yang jadi dull giler sebab aku tu, boleh plak perut wat hal..
time2 tu la nak sesungut...
sakit jiwe je rasa..
mesti dorang pk aku buat2 sebab xle nk lead group tu..
aku pas jap suh budak laki tu lead, cabut nek bilik amik ubat..
pastu telan..
rasa nak tekeluar isi perut sume..
malu giler rasa..

dorang pun tanya cam malas2 je..
r u ok..bla3..

lantak korang la..sape suh pilih aku..
tapi aku dah memalukan mesia..oh tidak!!!!
xpe2 rilek...dah abes dah..

yang besnye, time gi jalan2 nek duck tour, aku dah elok..terserlah bile jalan2 terus sihat,.puiiii!

duck tour..
apekejadahnye bende ni?
bes giler beb...
bentuk die cam kapal..tapi ade roda..
mule2 die bawak pusing melaka..pastu sampai 1 tempat, die gi masuk laut...selat melaka..
bes giler! tapi mahal..untung yang ni org bayor..hahaha

balik tu, sempat rembat cencalok..
kipas..
n seketul keychain..

29/11/2012
last day...yahooo...
xsabar nak balik..
paling bes, group aku dapat no 1 pertandingan masak..haha
hadiah maggi bagi..so, dapat bayangkan tak ape hadiahye?
megi cukup rasa, sos cili megi, sos tomato megi, megi cup, megi..megi..dan megi..

ape2 ntah..

pastu, balik tu aku bawak sorang gegirl mexico ni..
die teringin nak gi KL..
bawak kan la..
2jam je dari melaka ke kl..
tapi dalam kl saje nak cari hotel untuk die sampai 3 jam..
tapi lastly dapat gak hotel kat area bukit bintang..

apesal ntah aku bermurah hati sangat nak bawak die..
xpe la..die mandrem aku kot..hak3
banyak giler die punye cite, 
yang aku suke, die ske tanya pasal islam..
yang aku xske, aku xreti nak explain so that islam tu jugak nampak indah kat mata die seperti mana yang aku rsa..
owh...aku xlayak jadi dai'e...sob3
moge2 die jumpa o dapat info dari sumber2 yang btol n bes, n doakan la hati dia terbuka utk islam..
aminnnn...


panjang kan aku bebel..
ni la akibatnye bile dah lama xupdate blog..

ade lagi nak bebel ni..
ade sorg ni..die cite la die frust sbb die dh wat macam2 nak awarekan org..tp xbg kesan pun..satu pagi yg hening, aku brekfes ngan die,, aku ckp la kat die, kne byk sbr klu nk sedarkn org..lg2 kt mesia ni.. pastu die bebel2 la ckap org xnk amik tau la..avoid la tu la ini la..aku paham la sebab aku lah salah sorg yg ske avoid tu..pastu boleh plak die kata, cam u la xnk amik tau kan..kene sedas..hahaha
kadang2 org camni, die ske tros tunjuk jari ckp org cm aku ni xnk amik tau tp die xnk pulak amik tau knp aku xnk amik tau..
die cakap pasal lynas la ape la..klu die begitu tau, than do something.. aku jenis yang xtegar cam die,.berani nak luahkan ape yg die xpueh ati, nak bertindak sebegitu.. bagi aku, biar la aku btolkan diri aku..sebab aku tau aku bukan bagus sangat.. so, die xlayak nak judge aku xamik tau langsung pasal environment. mungkin skop perhatian aku sangat kecik berbanding die..tapi at lis, aku bukan jenis suke buang sampah merata2 cam orang len. aku bukan jenis yang ske sgt nak membazir sesuka hati. 

die ade minded die, aku ade minded aku. mungkin tindakan aku x seagresif die, tapi aku tau aku dah dpat ilmu untuk aplikasi kan pd dri aku. bile aku dah rs aku hampir sempurna dalam aspek tu, baru la aku bleh educate family n kawan2 aku.. tu je la yang aku mampu sebab aku xnk poyo2 sgt bergiat kat org rmai, pdhal diri sndri xbtol lg..famly n friends aku xsempurna lagi..

sekian bebelan saya..
xpaham, padan muka..
tahniah kepada yang berjaya habiskan membaca entry yang serba bosan ini...

haahaaa

p/s: hari ni sy ponteng keje..
xlarat nak bangun pagi tadi..sakit pale.. *puuuiiihh!*

3 comments:

Nurul Iliana said...

dpt trofi je??pnt den bce.ces... =P

Farah Husin said...

Samalah. Penat akak baca. Tu je dpt.

syarifah nur farhana said...

hahahha...sape suh baca..lalala