Tuesday, September 4, 2012

HiTaM

dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha Penyayang

sebenarnye dah lame aku nak update cite pasal ni. tapi esek lupe je. maklum lah..dah jadi makcik -padahal, before ni pun nyanyuk jugak. setiap kali sahabat aku panggil aku 'itam' time tu la baru aku teringat aku nak bebel pasal isu ni..haha

ok fine aku hitam..so what? hitam aku ni berjangkit ngan korang ke? mulekan kronologi cite ngan mase kecik la ey.. dulu ibu cakap mase kuar2 putih..tetibe jadi dayang senandung, terus tukar jadi itam. adelak sedare aku cakap 'laa...kate putih'. giler wat muke tabah je mase dengar tu. hine ke orang hitam ni? tapi nak wat cane..dah mentaliti org mesia ni, hitam itu xcantik, xcomey..yang putih walaupun muke cam bulan itulah yang cantik.,itula yang comey.

maka zaman kecik aku dipenuhi ngan kehilangan self kompiden sendiri. dah la hitam, pendek lak tu. sebab tu la orang suke buli aku. kan? -ni yang malas cite bende yang emo2..xpasal kene cover benteng mate- dah la hitam..berlengas plak tu.. dah la hitam, suke plak main panas. memang bertambah2 la kehitaman sampai ade la sorang tu panggil aku mamak. anak mamak. anak mamak. nak je aku cakap kat ayah aku, orang tu cakap ayah mamak. whuah3. ni mase kecik2 la.. n disebabkan tu, aku anti ngan individu tersebut. nasib bek dah xde ketan, so lantak ang la.

2 kali drop dah tu. bile dah pindah sekolah dari selalu kene buli (ekceli pindah sebab ade sekolah baru) , aku kan mendecidekan diri untuk menjadi lebih kompiden, so caranya, aku aktif la dalam sukan n bajet2 pandai n rajin..walaupun xsebenarnye. naik la sikit kompiden aku tu.. tapi elok2 kompiden aku jadi 80%, once again drop jadi 45% bile ade orang banding2 kan aku ngan adik aku. adik2 aku putih n tinggi..mesti la dorang cun.. dah la ske melaram..aku? memang orang xle bezakan aku n ibu aku. aku muke tua. ibu agi nampak mude. chewah! nanges tau bile orang kutuk camtu.

masuk skolah menengah, ade orang lagi itam dari ak. so, selamat la. whuah3. tapi aku sian tengok member aku tu. xpasal2 je kene. menjadi seorang yang hitam, aku rasa aku xcantik (memang xcantik pun), rasa xcomey ( memang comey padahalnye..haha), rasa bodoh, xguna. oh..siyes..sampai sekarang kot feeling2 camtu ade..just sekarang dah besor. so ignore je la.

aku rase aku xkesah sangat (kesah sebenarnye) pasal hitam2 ni bile aku start baca mastika. kan ade 1 ruangan yang cite pasal produk2 yang bagi kesan buruk tu kan. sejak tu la aku berpikir. nasib bek aku baca before aku berduit. sebab ape? seeebaaab. aku penah gak terpikir nak gune produk2 yang kasik kulit jadi putih ni. tapi time tu xde duit n faktor utamanya malas. berguna gak sifat malas ni sebenarnye. aku ni bukan konsisten sangat nak gune krim2 ape jadah sume tu. rimas aku.dok telek2 muke tapi xcantik jugak. maka al-kisahnye bile dah baca cite2 camtu, biarlah hitam asalkan  sihat. biarlah gemuk, asalkan sihat. (khidmat nasihat buat yang badan besor n sibuk makan pil2 diet nak kurus). bile dah belaja kimia ni -ade ketan ke?- aku terpikir, maybe tindakbalas produk2 or pil2 ke atas body aku yang comey ni xsame ngan orang len. sebab tu aku tak suke nak makan2 ubat ni. kang elok2 muke hitam tanpa jerawat jadi muke sopak, lompong2 cam alien. tak nak aku!.tapi now aku amik VCO catalyst sebab tu 100% natural product . 100% virgin coconut oil. *eh, dee..ni kire testimonial gak ke?whuah3*. bes gak la gune.

sekarang ni, daripada orang cakap aku hitam, bek aku sendiri cakap aku hitam. daripada orang cakap aku xcantik, bek aku cakap sendiri aku xcantik. daripada orang len cakap aku comey, bek aku cakap sendiri aku comey. eh. haha... tapi bile aku dah cakap camtu, orang pk, aku ni jenis xkesah kalau nak dibuat bahan kutuk. haha ='D (nanges sambil ketawa) . kutuk la nye.. yang korang kutuk ni pun bukan makhluk len. makhluk paling seksi, eh silap! makhluk ciptaan Allah.... kutuk aku, maknanye kutuk.........haaaa...jawab la sendiri..

kelebihan2 menjadi orang hitam (tips bagi orang gelap cam aku) :

1. kulit kite tahan lasak. bagi la berjemur berapa lama kat bawah matahari, insyaAllah akan kekal normal n kekal gelap. normal cane? haa..dulu mase aku join2 program, kawad ke camping ke, kawan2 yang putih o kulit cerah mesti senang nak kene kulit menggelupas. teringin gak rase tapi alhamdulillah sampai la ni, xpenah agi la kulit nak mengelupas ke ape. siap ade belak agi. boleh la feel2 putih sikit.haha

2. xmenjadi perhatian sangat. ce jalan ngan member yang cantik n bergaye. kompom dorang akan jadi perhatian. kite2 ni kire dah membantu dorang upgrade kan saham dorang la ye tak? baik kan orang gelap cam kite ni? saham kite? ooohh...jangan risau. kite just kene berattitude yang menyenangkan ati je. insyaallah xmenang tangan nak pilih. (ptuuuiiihh! perasan ramai peminat). hahaha..xlah.. maksud aku, part2 jodoh ni jangan risau. kan Allah dah tetapkan. hari ni rasa xnak, esok tetibe nak. mane tau.. sume tu urusan Allah. so, jangan risau la.

3. banyak la kelebihan nye..aku sampai lupe point ape lagi. oo..hitam orang cakap manis. putih? melepak? wat pe yedak.. bek manis dari melepak..whuah3..

ok2..merepek dah tu..

kesimpulannya kat sini, bile kuarnye sorang baby, bile membesarnye seorang kanak2, budak2 o whatsoever jangan la kutuk2 die. biar la die xcomey ke, die hitam, die cacat, rambut cam sabut kelapa, lagi ape yang negatif pada pandangan masyarakat? oh, die pelat s, pelat r , pelat bile cakap , lidah tergeliat, mate juling. kalau kutuk sekali sekala xpe..tu pun bukan masa die kecik, biar kutuk time dah besor2 sikit. sebab kalau time kecik2 kang jadik cam aku la.. confidence level = 0. dah 1 keje nak mengupgrade plak. yang sibuk2 gi kutuk tu pulak jangan lupe..... generasi xstop sampai korang je. melainkan yang kutuk tu sebatang kara. tinggal die sorang je nak mati. xde generasi dah.  bukan doakan, tapi karma tu aku percaye ada. so, ingat2 la ey... selalu klu kutuk, xlame pastu kene batang idung sendri. kami yang kene kutuk ni? diam je la.. nak gelak cam xbaik lak kan.. tapi kasik gelak sikit la ey.. wakakakakakaka

p/s: weng bile timbulkan isu diri sendiri.

cara putihkan diri- amik gambar kat tempat yang sumber pencahayaannya excellent!..haha



testimonial: syukur alhamdulillah..dengan pengambilan gambar di lokasi yang betul, dengan sumber pencahayaan yang tepat, saya dapati wajah saya lebih putih dan berseri berbanding menggunakan produk2 yang berada di pasaran sekarang. saya sangat berpuas hati dengan tips tersebut. gambar2 di atas saya xedit langsung! just tambah sebelum selepas n 2 tona lebih cerah tu je. waahhh...kagum2.. saya akan cadangkan kepada kawan2 yang lain. terima kasih cahaya! terima kasih Allah! - Pah (bukan nama panggilan sebenar), 23 thn 11bulan 4hari (belum 24), KKB. 

No comments: