Monday, August 27, 2012

Pengalaman keje aku..

dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha Penyayang

ewah3..sedap2 je update blog...padahal keje xbuat...bukak tapi xbuat..hampeh ok.. klu dpt keje yang xleh online meti kejung agaknye..
ngah tensen2 ni (xbuat keje pun tensen), bek kite tenangkan jiwe ngan bercerite ye dakk..hehe

dolu2, aku xtau pun budak2 sekolah bleh keje.. xla budak sangat..dlm pas spm camtu..padahal abg aku keje je lepas spm..tp dlm otak aku pk cam, bile dh keje kene kekal ngan keje tu..bodoh kan..

sampai aku masuk u, tiap kali cuti kawan aku cite die keje..
melopong gak dengar tp mke bajet cam tau la..
baru tau, even belajar pun boleh ape keje...
maka sejak itu, aku berazam nak keje...


so, mase tu cuti 2nd year kot..lupe dah..aku carik2 keje.. 
ekceli xcarik sangat pun..tanye2 gitu je kat ibu n ayah..
pastu ayah cakap kawan die nak bukak kedai makan..
MEE BANDUNG KAK LAH
ni le 1st tempat aku keje..jadi multitask worker..hahahaha
time ni aku xmembantu sangat..
buat air pun xreti..
paling2 aku basuh telur, basuh pinggan, hantar air, amik order kadang2, amik daun pandan kat belakang kedai..siyes rasa cam makan gaji bute sebab kadang2 xde orang datang. bile xde orang tu, nak2 pulak makcik yang keje same2 tu ske no pengaruh aku suh makan n minum bile nak..
dah tu tv xde, radio xde memang aktivitinye makan je la..
paling bes op kos le mee bandung makcik ni..
banyak giler aku hadap..hahaha
seminggu keje, terus demam..
tapi xlame keje situ..sebulan je..
coz utm dh panggil jadi fesi orentasi ..


keje kedua,
jadi CASHIER kat koop KTR
ni keje ke2..so mintak keje pun tenang2 je..
ade iv lagi...
bes giler! pengalaman yang patut budak2 u amik..
tapi, klu aku tau, bek aku amik yg utm buat tu..dapat banyak sikit..masuk pun ikut suke..
skim pelajar bekerja kot namenye..
alert k utm students yang nak wat part time..leh try skim ni..(klu ade lagi la)
die ikut kelayakan..n masa fleksibel..
ni aku keje sebab aku exten..mase banyak, duit xde..so solutionnye, KEJE!


abes belajar, gatal miang gi Oz jadi NANNY
keje ngan sepupu aku..boleh dikatakan ni keje ke3 aku la ye dak..
dapat duit 1200dolar utk 3bulan..
klu tukar duit mesia tu boleh dapat 3600rm tu..
pergh..sikit je lagi leh kawen...whuah3
tapi abes dah.. 500 gi sydney, 500 gi melbourne, 160 beli adiah2, 40 kene samun..
klu x, lebih kurang 120rm leh topup2 duit kawen.
tapi tu la..xde rezki+akibat tamak nak tunggu rate naik..last2 habuk pun tarak..trauma je dapatnye..
haihhhh...
*selitan bebelan: aku tak kesah pasal duit..tapi aku sangat kesah ngan henpon sony ak..teringat2 tau...sob3*

*gambar lebih sebab kekangenan*


balik tu, tanam anggur..lame gak..sampai aku dah risau dah..
xde org nak amik keje ke...
gi iv xyah cakap la..banyak giler gi..sampai boleh buat entry lagi 1 la..khas utk cite pasal iv je..haha
pastu pakwe kawan aku bagitau ade keje yang kompom boleh dapat keje..
keje kat SCICOM (MSC) sdn bhd.. 
jadi customer servis utk astro..
mase training mmg bes giler..share macam2 cite, sebab tu tau keje kat call centre celcom lagi bes..
masuk floor, rasa tensen sepanjang mase. yang tak tensen masa deepavali+raye aji..aku keje masa tu..tp call ciput je..tu yang bes tu..
abes kontrak, aku blah sebab dorg ni nak kederat je..putar belit cam hampeh..
so, sape2 yang nak keje, usha2 celcom ey..yang len xbes..
balik2 gambar ni..xde gmbor len..sory..hehe


lepas tu, aku keje kat cafe ikbn lak..
jadi pramusaji..sedapkan name...waitress je sebenarnye pun..
sepanjang aku keje, ni je yang keje bile aku dpat gaji, nikmat die len macam..
bayangkan la...masuk keje kol 5.30am balik 7pm..sepanjang tu keeeeeeeeeejeeee je..
sangat bes!!
sebab tu aku sedih nak tinggalkan keje ni..walaupun gaji sikit je..tapi bes,..
kat sini la aku belajar buat air..sape2 nak suh aku wat air boleh je..tapi sukatan cam kedai makan tu la..haha
tapi dh lame2 cam fail je ble aku buat air..hehehe
dalam sebulan lebih camtu , aku dapat keje yang sekarang ni...
member2 kafe..time ni gi function..aku xmo amik gambar..malu...muke berlengas giler..
xde rupe orang bernama syarifah nur farhana anak cikgu syed hassan.


pegawai perhubungan sains
ceh!name gempak kan?
padahal, keje aku ape je..blom ada lagi wat masa ni..
so aku wat keje sendri la..haha
eco development facilities sdn bhd
bile ntah projek tu nak jalan..
once dah gerak, aku kene transform jadi sotong lak..
now, aku jadi org bute je sebab makan gaji bute...
muke org makan gaji bute..
 berseri juge ye..hahaha

p/s: 
jom men gem 1round pastu kite wat keje k..
fyi, skrg kol 4..haha



No comments: