Wednesday, July 18, 2012

Letak diri anda di kasut orang lain

dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha penyayang

seronottttnye dapat rosak kan bahasa orang len...hahaha

"Put Yourself In Someone Else's Shoes"

ni la yang sebenornye..
nak merepek ni...
whatever inputnye, pandai2 la korang korek...

dulu,
bile gi kedai makan je aku selalu komplen pasal mknan n servis.
selalunye kalau servis lmbat la..mmg aku bebel2.
tapi sekarang,
sejak aku dh keje,1st keje, aku keje kat kedai makan..
tu mmg 1st gler la..sebab aku tak tau baya2 aku ni dah leh wat part time.
bile dh keje, baru aku tau betapa susahnye nak wat air , in the same time nak entertain customer lagi.
belum masuk lagi customer yang banyak songeh.
tapi memandangkan aku dlu banyak songeh so aku sengih je bile jumpe orang2 yang cm gitu..
ibarat cermin diri sendiri.

so dah dapat pengajaran dari situ...
maka, kawan2 sekalian, harap bersabar lah bile gi kedai makan tu...sebab sangat bersilat nak buat air n ready kan makanan..unless, u ols gi kedai tu,dah la xde org,tapi oder sengah jam air xsampai2 gak..tu nak komplen,sila kan la...

dulu,
aku selalu komplen2 (aku mmg ske komplen) bile org jawab talipon -customer servis- cam hampeh..
tapi,
lepas aku jadi tukang jawab talipon tu baru aku rasa cane suasana nya, cane takutnye nak nak jawab tipon lagi2 masa baru2 masuk. tmbahan lak, masa training ajar len, bile keje kene wat len..lagi can lahabau...
so, sekarang bile aku call mane2 servis centre, aku dah leh paham bile org tu cm xterurus sikit cakapnye tu..
n xde nak marah2 sukati bile org tu xle nk solve kan isu yang aku timbulkan tu..
relax2 sudey~
 
dulu,
aku suke pow org. lagi2 org yg dah keje. ye la,dah keje kan..mesti banyak duit.
tapi, bile aku pulak keje n di pow, baru aku paham cane rasanya.
ekceli, xkesah pun nak pow...tp bagitau awal2 so leh aku bajet2..
bile cakap gaji aku riban2, so org leh ckp 'leh la byr duit keta sendiri' , 'ha,dah keje kan..blnje' , ' ko kan dah keje,leh la bayar duit makan ni'
padahal, lebih separuh wat bayar utang..
selebihnye, habis2an aku nak berjimat...
dah ade yang menuntut, aku pun mmg niat nak belanja..tp man2 la..semampu aku..
sebab, demi org len,
aku cut makan aku-sebab tu kurus...haha,
aku tak pasang ekon, nak jimat minyak punye pasal - bertambah2 kurus+xyah exercise sebab dah kuar peluh.padahal keta baru. bile ade org len dalam keta, baru aku merasa pakai ekon..
ni la antara sebab aku kedekut speselly kat diri sendri
nak beli bedak untuk pakai sendiri pun berkira...haha
sebab tu, aku mmg xde la nak pow lagi sape2 yang dh bekerja sbb mgkin org tu alami bende yang lebih jerih dari aku.

kes aku ni ape la sangat.. sendiri yang bazir duit.. sibuk nak belanja org, diri sendiri xmakan.
padan muke ye dak...
tapi xpe...
rezeki allah sentiasa ada...

mungkin sebab xde keberkatan, tu yang rasa xcukup je..
Allah je yang leh judge aku di tahap yang mana..
aku hamba yang bersyukur atau tak??
wallahu'alam...
 

p/s: aku bkn nak menagih simpati ye, tapi nak share pengalaman sendiri..jgn wat kat org len tau..
tapi kalau org tu mmg show off duit die *cam kes budak gen 2* sila la kikis duit die abes2an,,whuah3~gelak keji..
sape2 yg aku dah belanja, kne tggu turn bile aku baik hati sebab byk agi turn org len yg aku belum blnje n sape yg dibelanjai aku lebih dari sekali tergolong dalam golongan yang beruntung sbb aku mmg kedekut....lalalala~~~

No comments: