Tuesday, October 27, 2015

Set tilam baby kekabu diy

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang

Yeahhh...
Entry bosan datang lagi..whuah3
Ni nak cite lak pasal saya buat bantal dan tilam kekabu untuk baby...
Awal2 duk usha rege set bantal kekabu kat pasaran..corak dan design yang berkenan di hati semuanya rm200 ke atas..paling murah pun jumpa 150rm..
Berbekalkan sifat kedekut dan gigih xkena tempat,saya cekalkan hati dan jiwe nak buat bantal dan tilam kekabu sendiri plus ngan sarung2 nya sekali..


Survey kekabu

Paling menambat hati sbb dkt dan murah,kat fb ni..
rm16 sekilo..
saya beli 4 kilo..takut xcukup..hehe


Untuk sarung bantal dan tilam lak saya beli kat tewah ioi puchong..kain cotton harga semeter 3.50rm ke bawah,dah ok la tu..under bajet.. Yang saya suka tu,kat tewah ade jual kain2 lebihan which is i like the very much la kan sbb kdg bkn nk gne byk pun kainnye..lagi2 org yang xpro dan xreti menjahit cam saya ni..buat pun asal jadi je..hehe

Ni la kain2 yang saya dah beli..
Blue black utk buat bantal dan tilam
Corak2 untuk buat sarung..
nampak tak yang bergulung tu?tu la kain reja yang kat tewah tu..
Total utk kain dalam 50rm cmtu..saya lupe dah exact harga..


seterusnya sesi motong memotong kain..
mula2 saya lukis dlu design yang nak..beriye gile..dalam pade xpandai tu, ade gak nak buat design2 bagai..













ni utk buat bantal2 nya..beserta ukuran..
yang lain2 kat atas tu buat pemanjang post je...kih4

lepas dah potong kain, dah jahit dan tinggalkan ruang untuk masukkan kekabu, tibalah masa untuk buat aktiviti paling mencabar..
sesi memasukkan kekabu..
disebabkan kekabu yang saya beli kadang ade biji2, atau sisa2 tajam, makanya terpaksa la saya memilih secebis2 demi anak tersayang..gigih gile..masa tengah buat yang ni la saya rasa baik beli je laaaaa...


antara cebisan2 yang dibuang..

dalam proses



tapi kan..bila dah siap..leganya rasa..berbaloi2..
sebab saya juz guna sekilo setengah untuk buat
1 tilam
2 bantal hempuk
1 bantal kepala





untuk tilam, part nak buat compartment tu la leceh sikit..


hasil yang berjaya disiapkan,,
ni guna kain yang ibu saya belikan..

sarung bantal tu saya tak dapat nak siapkan semua sebab saya mane ade mesin jahit..
nak guna tangan semata, memang tak leeee...
so kene tunggu balik kkb dulu baru leh jahit..
disebabkan itu, hanya 2 corak sarung je berjaya di siapkan..wheheee
1 corak panda tu..
lagi 1 kain kotak2 tu..
yang gambar teddy tu tggu anak lagi 1 la sambung...kih3..
design tu saya beriye sikit sebab poyo2 nak buat ropol2 segala..last2 xbuat terus..
tapi kot la esok dapat hadiah mesin jahit, leh la sambung balik jahit..cecehh..

haaa...lagi 2 kilo kekabu tu saya let go kat member..
lagi setengah kilo yang tggl kunun nak buat bantal karipap..nan ado nye la nak oiii..
kesian ankku dapat mak pemalas..

juz bermodalkan
kekabu lbih kurang 2kg =rm32
kain utk buat 2 patern sarung = rm50
total cuma dalam 72rm ++ reja2 la sikit..
berbaloi ke??
berbaloi untuk org yang nak berjimat, xde keje, kunun byk sgt masa..
kalau korg bekerja, beli je laaaaaaaaa.. (-..-)

lagi2 orang yang xpndai nak menjahit mcm saya ni..masa yang diperuntukkan sangat2 la banyak..
wpun berjaya siapkan bantal2 dan tilam tersebut beserta beberapa helai sarung..
tapiii
sarung2 yang berjaya disiapkan besar pulak..xtau la saya ukur macam mane...koh3
guna je la..nak alter balik, malas..baby pun dah keluar...redho je la nak...

#HASYA AWLIYAUDDIN day 5*
Beluncas tgh berhibernasi di atas tilam dan sarung hasil diy umi..tp sarungnya besar gabak..terpksa sorok2 bwh tilam..

P/s: xde org nak adiahkn sy mesin jahit ke?hadiah besdey saya,korang2 xbg lagi tauuuu....ngeh4

Spe ntah korang2 tu..cheh..






6 comments:

Nurul Iliana said...

Hai beluncas comel!mak ngah xsabar nk g tgk awk T_T

syarifah nur farhana said...

sabar ye..2 minggu lagi..haha

Kina said...

Salam.. Boleh tau cara buat compartment tilam tu?

syarifah nur farhana said...

Waalaikumussalam, saya just jahit kecil2 untuk bagi ada ruang, then kekabunya tu masukkan sikit2... boleh dapat gambaran tak? 😅

Anonymous said...

Salam. nak tnya, compartment tilam tu jahit sebelum masukkan kekabu ek? :)

syarifah nur farhana said...

Haah...saya jahit dulu sebelum masukkan kekabu. Tak tau la betul ke tak cara tu..hahaha..asal jadi je..😜