Monday, October 12, 2015

dah jadi ummi!

dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha penyayang

finally...aicehhh...

awal2 kawen dulu, ibu saya pesan toksah la nak anak awal2.. saya pun setuju la sebab nak date puas2 ngan en hubby dulu.. tapi macam my mom, dia pesan gitu sebab saya ni selalu la duk ngadu sakit belakang la..sakit itu sakit ni..tekanan darah rendah lak lagi tu..so, ibu nak saya sihatkan badan betul2 dulu, readykan fizikal dan mental sebelum dapat baby..plus stabilkan kewangan sume la..

tapi, cam en hubby lak dia nak awal la kalau bleh kan.. so, saya pun dah plan siap2 la bile timing nye nak baby ni.. saya duk berangan2, plan2 sume, nak baby keluar bulan 9 atau 4 atau 11..iaitu bulan2 besdey dan anniberseri ktorg.. pastu by the time baby keluar, saya pun dah abes belajar.. 

dipendekkan cerita, alhamdulillah dapat....sebenarnye tak sangka pun..alah..plan bende2 gini bukan nye boleh kompom2 dapat kan..tapi dah rezeki allah nak bagi..alhamdulillah.. ^_^
nak2 pulak memang due jatuh bulan 9..dah capai target la tu..
yang tak capai target adalah saya tak dapat nak abeskan belajar..
sayang woo...tinggal lagi 1 sem je..xmerasa nak abes blaja on time lagi..haha


kenapa tak abes??

sebab saya alah teruk gilerrrrr....






#terowbek#

lepas period datang lambat tu, saya dah syak dah mesti pregnant ni..sebab saya tak pernah la period lambat sangat sampai 2 minggu tak datang2..
pastu beli la pregnancy test..2 ketul saya beli..

pastu kan saya ada gi picnic kat bagan lalang tu..wpun time tu syak2 macam pregnant, tapi saya tak yakin sgt..makanya xreti la nak jaga perangai tu elok2..main macam budak2..haha
lepas gi picnic, gi jenjalan kat johor lak. gathering jkm kolej, 
time tu saya bleeding sikit kot..lupe dah...tapi awal2 memang ade bleeding la..
pregnancy test tu pulak saya try..tapi kabur...2 kali try...kabur...so time tu rs mcm pregnant ke tak ni kan..kompius eden.. 
balik dari johor tu, kami pi la klenet, cek kat kelenet clear lak line nye tu..
alhamdulillah...kembang la idung en hubby..

masa scan tu, saya cakap kat doc, perut saya sakit belah kiri..bile tengok rupenye ade cyst...
makanya dapat la surat refer ke spital..

masuk minggu ke 7 pregnant tu -lepas dah cek klinik- saya terus muntah2 dengan sangat teruknye...k ngah kata selalu camtu..bila dah tau, mesti tros alah..apesal eh?psyko ke ape....haha

2 minggu time tu memang terbaring saja..
lepas2 tu boleh la bangun..tapi pagi petang siang malam tak kira waktu esekkkk muntaaaahhhh je...
sampai trauma rasa..

masuk bilik tido, muntah
en hubby baru lepas mandi, muntah
batuk sikit, muntah

siyes....memang trauma la....
bayangkan la xle bau bilik tido...bau sabun en hubby sampai nak beranak pun xle bau..
gi kedai makan, goreng2 tak boleh..sampai 4 bulan saya tak masuk dapur...beli je..sepanjang tempoh tu, jangan kata muntah kuning..muntah hijau..muntah darah sume ada..
btol tak tipu..
mmg saya muntah keluar darah..
tapi takde la banyak macam dalam tv tu...sikit je..
cuma bila ada sekali tu macam lebih banyak daripada biasa , saya pun cuak la kan..pi la spital..
alang2 saya dah check up cyst kat spital putrajaya, so, pasal muntah ni pun saya gi la spital putrajaya gak..sekali dia suh pi bahagian emergency..hoihhhh...debor giler okey..tapi bila dah jumpa doc tu xde la risau sangat...
tapi nak dijadikan cerita..
time dorang nak amik sample darah, saya tak sedarkan diri lak..

time tu duk atas kerusi la kan..xkan nak baring lak...haha
pastu dia pun cucuk kat tangan guna bende alah yang nak masukkan air tu...
Then tros masukkan darah tu dalam vial..
saya pun tanya la, kenapa tak amik kat lengan..pastu ape ntah org tu jawab, saya lupe..
saya pun ok la kan..dia lagi tau keje dia..
pastu, masa tu vial tu tak sampai separuh lagi..baru suku gitu..darah xnak keluar..
saya pun gelak2 la sebab insiden darah taknak keluar jadi lagi...dulu time derma darah pun cenggitu gak.. tapi orang tu tepuk2 sikit tangan saya nak suh darah keluar..tapi mungkin saya kedek bab darah ni, sampai ke sudah xnak keluar,,,haha..poyo je nak kedek2, padahal darah ab...xcukup, boleh je cekup darah mane2..
tak lama pastu, saya cakap, pening r...
pastu pandangan pun gelapppp....

dengar bunyi hingar bingar tapi xdapat nak tangkap ape butirnya...
sempat lagi bermonolog dalaman,,
AKU NI DAH MATI KE..
haha..amik darah pun mati...pehallll...=P

bukak2 mata, tengok dah kat atas katil...doc2, nurse sume kerumun,,pastu tanya nama la..ape la..
saya pulak blur,,,apesal tetibe atas katil lak ni..
macam gempar kejap r unit kecemasan tu...haha
saya yang masih blur tu dgr je la dorang duk cakap2 sambil mata saya terkebil2..
xboleh nak bercakap, boleh geleng ngan angguk je..
dengar la dorang ckp kat doc
' dia macam fitting tadi,..tangan sebelah kat dada and mata stare at 1 side.tapi tak lama....dalam in seconds mcm tu'
'laaa...mengandung ke..ingatkan budak lagi'
yang statement atas ni xtau nak rasa bangga ke ape..haha..
bangga sebab nampak macam budak la kot ek..
tak bangga sebab time tu saya dah berapa bulan, perut tak nampak lagi..

dorang cek jantung saya, sume ok..cek saraf, berapa kali cek, sume ok..
so dorang pun pelik kenapa saya boleh sawan seperti yang pembantu perubatan tu cakap..

tak pasal2 kene tahan wad..en hubby datang, kakak ipar pun datang, masing2 muke risau.. masalahnye kelakor kotttt...ade cakap saya kena sawan..hampeh btol...

tunggu doc pakar datang sume, cek xde masalah, tapi dorang nak pantau..
finally, reason masuk wad sebab pitam..xde sawan2 ey.. ni sampai ke tua la den kene bahan sebab dikatakan sawan ni..caittt...
2hari duk wad.. lepas cek, doc kompom bkn sawan tp pitam je, kne hold dlu xle kluar sebab sodium dlm bdn rendah sgt...sodium dah ok..potassium lak kurang..hadoiyai...sabo je la..duk bilik ade 4 orang...-sorang masalah jantung, sorang denggi, makcik sorang lagi tu sebab darah cair sangat dan saya la-..orang lain sume makan xselera..saya ni lak pantang dtg makan, licinnn...yang besnye, duk wad tu xde muntah pun! sabo je laaaa...

memang teruk la pregnancy sy ni..
mule2 bleeding
yang cyst tu lak, 2x kali pi cek kat spital, last tu doc kata dah xde..padahal cek sap2 soi gitu je..xpe2..den sabo..
muntah2 sepanjang masa..pantang makan, keluar balik...berat dari 42, turun jadi 39..
muntah darah-pitam tu lagi..
masuk 5 bulan baru la merasai erti kehidupan..tu pun xberapa ok lagi.. totally rasa ok masa 6 bulan cmtu..dah boleh gelak2, hoyeh2 balik..
bulan pose, skip 2 hari je..tp berat xnaik2..
raya pun enjoy2..makan banyak tapi berat still prob..
tapi saya ngan spital xle dipisahkan lagi...bile cek up, baby kecik pulak..
dapat lagi surat refer ke hospital..
sampai la nk due tu masih ade fllw up dengan hospital..
and saje nk bangga 1st time berat cecah 50kg..*padahal orang lain agi berat kotttt...haha*

macam2 la..
xle bau wangi..
kalau bau busuk saya ok..ok bukan la saya bau wangi..tak...tapi saya takle detect bau busuk..
so, umah saya ni kalau busuk, adelah enak sekali..hahaha
teman kawan pi tapak pelupusan sampah pun relek je..xbau ape2..
slalu tido
jadi malas mandi,
malas nak study..
senang cite sume malas la..
sebab tu dissert saya tak siap..dah la awal2 mmg teruk kan esek muntah je..bila dah ok sikit, due date utk anta dissert tu dah dekat sangat..so saya mintak tangguh..tapi sampai ke hari ni tak start ape2..
mujur 1 subjek yang saya amik sem lepas lulus..padahal, xstudy sgt tu...xtau kenapa..
memang la sebelum ni saya pun bukan la rajin mane..tapi pregnant ni buat saya makin menjadi2 malasnye..

Bersalin ari tu sy kne induce..yg psl ni sy cite kendian lak..
Pengalaman bersalin di hospital Putrajaya



p/s: bila isteri mengandung, mohon suami utk treat isteri elok2..kalau dia buat perangai pelik..tu bukan main2 hokey...

mujur saya tak ngidam bukan2...hehehehe
tq en hubby layan syg spnjg prgnnt..luv u!

No comments: