Tuesday, October 13, 2015

Pengalaman bersalin di Hospital Putrajaya

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha Penyayang

Alhamdulillah..28 September 2015 lepas saya dah selamat bersalin baby boy bernama HASYA AWLIYAUDDIN BIN HANAFI..nama pun bersimpang sior lidah nk menyebutnye..mujur lelaki ye dak..kalau pompuan,jenuh la pengantin lelaki nk akad..whuah2

Seperti yang saya dah story the mory kan dalam entry sebelum ni, saya telah direfer ke spital sebab baby kecik..masa tu saya scan kat klinik swasta yang saya slalu pi utk monthly check up tu..punye la keras ati xnak pi kk jenjarom yg bapak jauh tu kan.. Makanya,bile discan2, saiz baby saya lewat 3-4 minggu dari due date yang sepatutnya..which is sgt over la kcik nye kan.. Dapat detect kecik pun after pose.. 

Entah kenapa saya xrasa risau pun sebab masa tu rasa mcm baby saya ok je.. Then next check up pun still kecik tp ade growth la jgk..so doc suh sy mnum air gula dlu utk detect ade diabetis ke x ...nak2 lagi ayah n abg saya ade kencing manis..mmg xdpt nk lari la..
alhamdulillah..normal..xde kencing manis.. makanya, dapat lah surat cinta ke spital untuk further check up...

mula2 saya pegi spital serdang...1st check tu doc kata 'ala...patut lah kecik, maknye pun kecik.. (saya mohon read kecik as comel plez..haha)..pastu buat ujian doppler pun normal..so dia bagi lagi utk fllw up next weeknye...
minggu dpn tu saya pegi, spital serdang bahagian OnG tu tengah di reno pulak..bapak jauh nak kene menapak gi tempat sementara..doc yg 2nd ni plak, kata kene induce...exactly pada 21 september which is tarikh due date saya lah..dalam hati ni memang meronta2 xtak...
mujur la doc 2nd ni explain yang spital serdang tengah reno, so banyak facilities xde..ubat tahan sakit segala tok nenek sume takde..so nak tak nak kene tahan gak sakit tu...pastu in case kene bedah ke ape, dia akan hantar ke spital lain.. masa tu, saya duk pikir, alahai....time2 ni la nak reno la ape la..xdapat la anak den jadi warga selangor..nak pegi spital kajang jauh pulak..option yang ade putrajaya je la..saya terus request nak diinduce kat spital putrajaya...dapat pulak surat cinta lagi...
hari yang sama, saya terus pegi spital putrajaya...niat asalnya nak buat appoiment, pastu nak melantak bubur kat kafe spital putrajaya tu..nan ado..doc nak jumpe utk check..ingatkan kene tunggu sekejap...sekali sampai petang daaaaa...xdapat makan bubur...sobss
tapi doc putrajaya ni kata boleh hold lagi..tak yah induce since ade growth and jantung, doppler sume normal..just kene fllw up every week je la.. begitu lah seterusnya sampai doc yang 2nd last dia cakap, nak tak nak 21 sept kalau tak keluar gak baby, kene induce.. time ni dah pasrah dah..
last check up, dengan doc cina...dia scan baby kata normal je..dia bg overdue 6 hari..dalam hati alahai,,,gumbiranya rasa..siap sy cakap ngan doc saya nak anak saya keluar sama besdey ngan saya 29 september..haha.blh lak request gitu ek..

sampai masanya, 27hb, budak tecik anak soleh ni xnak jugak keluar..makanya kene la warded 27hb tu... lepak2 utk sehari, dan doc ada cek bukaan..baru bukak 1cm..
time ni, kire 1st time la ni doc check jalan..masa tgh fllw up check up spital, ade doc offer nak cek jln...sy xbg..ahaha..klu yang ni xbagi gak, mau dapat hempukan drpd doc..lalala..
doc yang check jalan tu dah la lelaki..cina..
Pastu dia kata 'sory ey...mungkin akan rs xslesa sikit...'
hangguk dia..tu bukan xslesa sikit..tu namenye sakit!tau aje lah jari orang lelaki..sekali dirodok2, den tros jalan ngengkang...rs macam kene rogol... (T________T)
malu dah 1 hal..sakit berhal2 lagi..mencabar sungguh nak jadi umi ni..
pastu doc tu cakap, esok pg nak cek jln lagi...kalau tak bukak or bukak sikit jlnnye, terpksa induce la..
malam itu, ku minum la air zam2 ngan harapan jalan dah bukak, n xyah induce..by 29 sept, baby keluar..haha..berangan x abes2..

esoknye..28 sept..lepas solat subuh, saya gi wad sebelah duk jenjalan tengok kawan saya beranak kat spital tu gak..pastu tepat 6.30am..doc pggil...
serammmmm....sebab tau nak kene rodok lagi...
dah la kecewa..bile tye bukaan berapa, baru 1.5cm ....tegar sungguh anakku ini..
so, kene la jugak induce.. again..balik ke katil ngan jln terkengkang2..

lepas kene induce tu xde rs ape sgt pun..tghari tu, masa ibu ayah adik n en hubby dtg, dh start rs mcm sesungut gitu..tp yg minor la..boleh thn n gelak2 lagi.. lpas dorg balik, sy tdo la..nak buat ape lagi kan...nak jalan2 segan..haha.. pukul 4 tu terjaga..rs sakit perut..tp kompius..sakit perut ontraction ke masuk angin...sebab saya kan senang masuk angin..perut pun bunyi tong2 gitu..
bila asar cepat2 g solat..kot la contraction kan..pastu en hubby pun datang..time ni sakit macam sesungut yang saya selalu kena ...memang sakit baq haaaannggg....
saya teringat kawan cakap kalau contraction ade pola dia....baru terasa nak tengok, btol ke contraction ni...and memang btol la..masa tu contraction 15 minit sekali..xlame pastu sambil2 terlelap, contraction dah jadi 3 minit sekali..doc panggil cek jalan..dia kata bukaan baru 3cm..ya allah..luluh giler hati...den dah sakit 3 minit sekali, baru bukak 3cm..dugaan apekah iniiii...doc offer ubat thn sakit...tapi time tu berlagak lagi...kata boleh tahan..by the time ibu ayah dtg utk ptg tu xle nk ckp sgt dah..lepas abes waktu melawat, patut en hubby dah kene blah dah...tp dia mintak nak temankan saya sampai abes buat ctg..memang xlarat sangat dah time maghrib tu...sampai en hubby kene teman dalam toilet.. takut la jatuh ke ape kan.. solat pun atas katil je..mase solat tu, mmpu baca alfatihah je...masuk rakaat ke 3, terdiam jap..contraction dtg lagi..abes je solat, pukul 8 cmtu, nurse dtg nak buat ctg...dr 3 minit skali, tros dah seminit skali..nak cabut ctg tu pye la lame..nurse kata 20 minit je..ni lebih lak..stiap kali cntraction, abes la tgn en hubby kene tekan..baju dia kene tarik..dah macam ape dah..mesti buruk gle muke saya tahan sakit tu..rs mcm nak tercabut nyawa..sakit sgt2 yg susah nak diungkapkan dengan kata2..cheeeewaaahh..
disebabkan sakit yang teramat sangat, saya merayu nak amik ubat tahan sakit,,,, padahal saya dah ingatkan en hubby jgn bagi kalau saya merayu mcm mane sekali pun..tapi beliau kesian kot tgk..pastu huduh sgt muke den thn sakit agknye, dia kata amik la....lepas bukak ctg, doc nak cek jln lgi.. sebab contraction dh byk sgt dah..en hubby teman...bessss..hehee
sekali dia ckp baru 5 ke 6cm..jadahhhhhh....
saya pun mintak la ubat tahan sakit...dia kata dah terlambat nak bagi ubat tu..dia nak anta sy gi labor room tros.. dia godak2 sikit, masa tu dah la sakit contraction...sakit kene godak lagi...memang terkuat la ya allah.ya allah..pastu dia pecahkan air ketuban...

en hubby gi amik brg2 baby, roger ibu ayh sume..saya lak nurse tolak gi labor room gne laluan khas..masa ni, rs sakit tu ada..tp xteruk macam contraction seminit2 tu..rs lega je sebab sakitnye tu macam sesungut biasa...sampai je labor room, doc suh tukar baju, naik atas katil..tudung sume bukak la ni..rambut pun xle ikat.. pastu dia kata baru 9.5cm.. xlama pastu en hubby masuk, teman saya kat sebelah..

pastu sumenye seperti di alam mimpi..haha
kan dah xsakit sangat kan..saya pun jadi blur, bile nak kena push ni..
ok fine, dah dpt tempo..push bile sakit je..
time ni sakitnye tu hilang...pastu muncul balik..time sakit tu muncul, time tu la kene push..
ok..dah push..salah cara pulakkkk...
doc kata push mcm kene sembelit..mne la saya penah push2 masa sembelit..saya ni jenis nak terberak baru mencicit gi jamban..so brape kali push, salah.. time tu xde rs give up..tp saya lupe lak baby ni dah xde air ketuban...blh lemas anytime je..blh lak sy gi pikir, cmne nk push ni..en hubby pun bagi sapot dah kata dah nampak kepala baby..masalahnye otak saya ligat duk pikir cmne nak push..cmne nak push..
finally, doc tgk sy mcm len mcm je..plus jantung baby pun dan xcantik, dia suh en hubby keluar..dia nak vaccumm...still saya kene push..kalau xle gak, kene czer.. saya dah pikir, kalau kena czer pun czer la..bukan xlarat nak push..dh stress dh time tu...xbtol lagi ke cara saya push tu..
bile nurse n doc ckp , cara push saya dah btol..mmg push gle2, dah abes napas pun tekan gak.. lantok la putus nyawa saya..asalkan baby keluar..
pastu nampak doc macam ke belakang sikit, pastu doc letak baby atas saya kejap then tros bawak keluar sebab tak nanges..
blur..tu yg blh ckp..
terasa uri2 n tali pusat kene tarik keluar..
kena jahit pun xsakit..bile doc alter2 jahitan tu rs sakit skit la..mcm kena gigit semut..
kena gunting ke koyak ke ape tak rasa langsung..
sejam lbih gak doc tukar profession jadi penjahit..
lepas tu, en hubby masuk..senyum2..
dia cite la dia azankan baby..siap baca fatihah segala macam..
bile baby di bawak masuk, saya sempat la susukan baby.. sebab malam tu ramai benor beranak, lame gak la bertapa kat labor room tu..ibu ngan ayah pun xlarat nak tunggu...imagine la, baby keluar 9.30..doc menjahit sampai pkul 10.30++...sy keluar dr labor room tu ade la nak dekat pkul 1 cmtu..

so far, alhamdulillah...puas ati ngan servis spital putrajaya ni..
total payment, rm450..

cuma 1 je saya xpuas ati..
masa tgh deliver, ade sorang ni, mungkin matron, duk perati sy deliver.. matron tu lelaki..
mungkin tu keje dia..tapi tetap saya rasa macam ape mamat ni buat kat sini..
kite duk terkangkang 1 hal...dah la xpakai tudung sume..
ade org kata, time sakit xpikir dah sume2 tu..
sory sikit...fokus sy terganggu dgn kehadiran org tu k...
sape kate xterpikir..saya pikir je..

mungkin ada yang kena improve lagi bab aurat org bersalin ni..huhuhuhuhuhu

Pastu kan..nurse esek tye n ingtkn jgn mnum air selusuh..sy ckp la xde.. Mmg xde air selusuh pun..
Tp after deliver,nurse tye saya ade mnum air selusuh ke..saya kta xde..dia tya lg,air zam2? Mmg ade la kan..siao togok mcm mnum air masak..haha
Xtau la nk caye ke idak..tp dorg kta klu mnum air selusuh or zam2 dia mcm trigger kt utk branak..tp jln xbkk,so kt rs sakit tu lebih..klu nk mnum,kne mnum masa bukaan dah 7cm..bru akn dipermudahkan..
Ye ke..
Ssh nk caye kan..sbb air zam2 tu kan elok..ngah la..sbb diri sndri dh kena kan..makanya,elok la elak..

K la..dah ngantuk..nk tman baby tdo..

P/s: pengalaman org lain2..mgkin nasib ku sdrhana baik utk bby kali ni..
Ape pun nak tabik spring kt en hubby..dia sgt2 membantu..rs terharu..tp smpi hari ni xdan lg nk ucap terima kasih..nk ucap terima kasih pun xsempat apetah lg nak bermanja2..eh!lpe lak tgh pantang..weheee

12 comments:

Anonymous said...

Terima kasih kerana berkongsi info pn syarifah. Byk info yg berguna. Nk tnye, pn amek pakej full paying patient(FPP) ke? Pn / suami kakitgn kerajaan?

syarifah nur farhana said...

Sory..baru perasan komen..

Saya pernah request untuk fpp,tapi org hospital tu kata takde fpp dah dekat spital putrajaya tu. Semua wad first class. Tapi kompius jugak. Sepupu saya dapat je fpp tu.boleh pilih doctor lagi.huhuu

Btw,suami saya keje swasta. Saya tiangserirumahtangga..heheeee

nurilham said...

info yg berguna..blh saya tau,jika nak bersalin di hosp putrajaya kena booking dulu ke @ walkin je ms nak bersalin nti? sbb saya plan nak bersalin di sana

syarifah nur farhana said...

Walk in je.. tapi ikut nasib jugak..kalau penuh, takut dorang suh gi hospital lain.mcm saya tu sebab ada record fllow up dgn HP,mudah sikit la..

Unknown said...

tumpang tanya.. hrga 450 tu kelas berapa ye? kita blh pilih ke kelas berape?

Anonymous said...

kalau husband contract kerjaan boleh req nak bersalin kat hospital putrajaya ke? pastu tempat tinggal pulak dekat klang? yg tentang fpp tu bayaran normal dan ceaser lain ke? mohon pencerahan ye sebab anak pertama...

syarifah nur farhana said...

Saya pun tak pasti la kelas berapa. Saya nak juga request utk first class yang fpp tu.tapi tak boleh.

syarifah nur farhana said...

Boleh guna GL. Cumanya setahu saya kalau stay dkt klang then nk book Putrajaya tak boleh kot. Sbb ramai orang dekat HP tu..
Ya..byrn normal dan czer lain2.. klu bkn fpp pun beza utk 2 kekdah tu..

Unknown said...

sis bayaran tu mmg rm450 ye untuk normal ? saya bercadng nak bersalin di HP memandangkan checkup mmg dekat KK P9 . tapi risau kos caj bersalin mahal . ada x yang lebih dari 1k ??

syarifah nur farhana said...

Rm450 tu saya kena sebab vacuum.. normal murah sikit. Saya lupa berapa. Dan saya di hospital 3 hari sebab overdue😁

Untuk harga ni, sis boleh je pegi ke bahagian kaunter pembayaran dekat HP tu tanya. Kot la rate dah berubah ke kan..

Kalau normal dan baby ok 1 2 hari je dh boleh keluar insyaallah tak sampai 1k.😊

Princess Finie said...

suami blh msk labour room utk teman wife time bile ye? adkh once wife tolak msk labor room trs suami leh tmn atau kene tnggu bukaan 9/10cm br leh msk?

Penapis Air Pilihan said...

Mencari Penapis Air MURAH dan Berkualiti?

Bio ULTRA ALKALINE pilihan Terbaik? Kenapa?
1 - Harga jauh lebih Murah dr Jenama-jenama terkenal.
2 - Kualiti Air setanding dgn Jenama antarabangsa.
3 - Filter2 yg berkualiti (Made In KOREA) dan dapat Sijil HALAL JAKIM
4 - Servis Berkala, ada Warranty & Design menarik
5 - Pemasangan sepantas 1-2 Hari shj (Seluruh Semenanjung)

HARGA bermula dr RM699

KAMI juga menjual semua jenis filter penapis air (Semua Model) RM250 utk 4 Filter TERMASUK POSTAGE

http://penapis-air-bioultra.blogspot.com/

Hubungi:
0178895990 atau click http://bio.wasap.my