Wednesday, October 14, 2015

NURSING COVER DIY

dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha penyayang

Dah boleh cite pasal barang2 baby yg sy sempat sediakan..ade yg beli,ade yg diy..
Utk projek diy kali ni,saya buat nursing cover..dah lame entry ni terperuk kt draf..now dh blh publish..hehe



kalau ikutkan hati yang perasan orang ada2 ni, nak je beli nursing cover kat kedai2 tak pun yang jual online tu.. comey2 kotttt.... tapi mujur jugak dalam akaun tak berapa nak ada duit plus rasa macam boleh buat je nursing cover ni, maka saya decide untuk diy je..
at lis boleh jimat 40rm-60rm..

saya juz guna shawl yang kawan adik angkat saya bagi...dia beli kat iraq klu xslh sy..dia ade conference kat sana..

cantik kan??
saya suke giler masa dapat ni...
ye la...hadiah, sape tak suke ye tak...haha
masalahnya saya tak pandai pakai shawl yang ala2 pashmina ni...
maka, untuk tidak membazir tersimpan begitu saja, kite manfaatkan dengan buat nursing cover..heh3




STEP 1: saya lipat 2 dlu..tapi sebelum tu dah berangan2 dulu la depan ceghemin nak buat cenggane kan...

STEP 2: Lepas dah tau panjang mana nak, saya tandakan dengan brooch...sebab mls nak korek2 peniti...lagi pun guna brooch senang nak adjust kt nak jahit panjang mana semua..

STEP 3: lepas tanda dengan brooch, sy try pakai balik nak tgk puas ati ke tak sebelum jahit..
make sure kepala sume muat nak masuk, ade ruang untuk kita cek2 baby sume la..yang penting selesa..

STEP 4: agak2 dah puas ati dengan ukuran yang kita buat, boleh lah tanda dengan peniti untuk kawasan yang akan dijahit. Ala..bukan panjang sangat pun..dalam 30cm gitu je..

STEP 5: berbekalkan ilmu menjahit tudung yang kawan sekolah saya ajar dulu, saya jahit tangan je la guna teknik tu..nak jahit tulang belut ke, tulang siput ke pun boleh..asalkan berjahit..kot la rajin nak letak zip pun boleh...ikut kreativiti masing2..saya yang malas ni jahit camni je la..bukan cantik pun jahitannya..cukup sekadar dpt cover time nak menyusu nanti pun ok sangat dah..bukan orang tengok pun..


DAH SIAP!


ni dari sisi depan yang saya dah jahit tu la..nak tunjuk kepala boleh lepas, pastu ade lagi ruang untuk gerak2..

nak pakai nye nanti cenggini la..yang jahitan tu bawak ke bahu..pastu cover la ape yang patut dicover..heh5


senang je kan...
cuma perlukan kerajinan sikit je..
ade saya tengok sorang mom ni duk nyusu anak dia bawah napkin je yang dh dibuat nursing cover...kreatif ape.. 
tapi kalau mampu, nak beli yang comey2 boleh jer..no hal la..


p/s: pueh ati dapat jimatkan duit hubby sikit..heh3

3 comments:

Nurul Iliana said...

pergh..tgk2 da ad 2 entry i xbce.btw,entry 1st tu tjuk cm xde kaitan ngan entry je.sod ba ro je la pas abes bce =_='

syarifah nur farhana said...

hahahaha...biase la kan...i ske melaut ke laut..kui2

Diana Hassan said...

Tengah review nursing cover untuk beli..tetiba rasa xjadi sebab nak try buat sendiri lepas baca entry ni. Pashmina & shawl banyak x pakai baik dimanfaatkan