Wednesday, January 15, 2014

masuk umah baru

Dengan nama allah yang maha pengasih lagi maha penyayang

done azam 2014 yang pertama...yeah!!!

alhamdulillah...2 jan 2014 ari tu saya dan suami berjaya menjejakkan kaki ke rumah baru tapi sewa di bandar saujana putra.. sebelum tu saya dan dibantu ibu ayah adik dah sampai dulu dah untuk angkut barang2 saya ke rumah tu. siyes nak tercabut kepala lutut nak panjat sampai tingkat 4 ni..time tu plak saya demam... memang macam hujan air hidung time tu...nak kemas2 pun xlarat..

ni la keadaan umah sewa kami ..tapi amik kat mudah sebab time wat entry ni umah dah ade barang..heee..

ade grill ...

ruang tamu..

kawasan dapur dan toilet..

walaupun rumah orang tapi nak komen jugak.. *siyot je komen rumah org..haha*

grill depan tu siyes suke giler..memang perlu la..
tapi kat ruang tamu tu, saya sakiiiit je ati  ngan kipas tu...kalau bukak kipas, sengah jam lepas tu baru terasa anginnye... *ayat hyperbola*..tapi kipas2 hiasan macam tu memang selalu mengecewakan..kalau datang sedara mara ni memang kene kuarkan kipas lain..xmembantu langsung...
kawasan dapur plak, saya suka la dia reno letak tiles..siap ade ruang nak letak mesin basuh segala.. tetapiii....disebabkan reno kat depan toilet tu, xmuat terus nak sumbat mesin basuh... ke sebab kitorang beli mesin basuh besor sangat...? gugur segenggam rambut saya dan suami pk nak letak mesin basuh tu kat mana..haih...

xsalah kan tuan umah pun...sukati die la nak reno umah die camgane pun kan..
haha..tapi cam biase la..saya kan suke bebel bende bukan2...


haaa....lepas dah masukkan barang sikit demi sikit bermula lah sesi membuat sepah di rumah...

saya ni memang xreti nak susun barang2 kasi cantik dan KEMAS... kalau kemas pun xreti apetah lagi nk bg nampak cantik.. macam saya, asal ade tempat letak, xmenghalang laluan, senang nak amik, senang nak cari, senang nak guna itu dah cukup baik.. 

sekarang ruang tamu tengah serabut tahap gaban sebab baru masukkan unifi.. wayar bersimpul simpul..meja makan secoet tu je...comeykan..whuah2..*muke terpakse gelak*

yang kanan tu pulak bilik kitorang...xyah tunjuk la ey...segan..haha
tido atas toto narita je..bantal 1..besor plak tu bantalnye..sakit pale kitorang tido..tapi layan je la..
tapi xtahan la tiap2 pagi rasa macam ade papan kat belakang ni..nak tunduk giler sakit belakang..sob3..
nanti nak beli tilam bagi tebal sikit..huhu


ni bilik yang paling saya suka...rasa damai je dalam bilik ni...xpanas..macam bilik tido tu pagi2 terus matahari masuk..xbes nak sambung tido...eh!haha


billik kedua ni bilik rehat+bilik solat+bilik wat keje+bilik buku2..mungkin akan dijadikan bilik study..suke sebab ade 'sejadah besor' tu..karpet shaggy kawen ni la jadi sejadah kitorang masa xde sejadah dulu.. now dah ade sejadah ...alhamdulillah.

bilik no 3 ni dijadikan bilik dobi merangkap stor..
berlambak2 kotak dan barang2 hadiah kat dalam bilik ni..pastu letak ampaian kat dalam ni sebab matahari masuk terus dalam ni pagi2..nak sidai kat luar, dah penuh korridor depan ni...serabuuttttt...

ni kawasan dapur,...berbeza kan dengan gambar masa kosong kat atas..haha

saya kalau bab dapur ni memang cerewet...walaupun tak pandai masak tapi bab dapur ni memang xle la.. saya suka kalau dapur besor..siyes..kalau dapur sempit2, saya pun jadi sempit jugak otak dan pemikirannya.. xreti nak susun macam mane.. tu yang tersantak mesin basuh xle guna tu kat tengah2 laluan nak ke tandas tu...setakat ni mesin basuh tu yang memang mengecewakan saya dan en hubby... baru dapat, tapi rosak.. tengah tunggu technician datang betulkan...nak request yang baru jugak...xkire...
pastu besor sangat...xmuat nak letak kat tempat mesin basuh tu...serabutttt lagi....

paling suka peti ais tu...sebab macam bes...hehe..
pastu rasa nak beli kabinet lagi 1 untuk letak barang2 dapur...banyak sangat barang atas area sinki tu...sakit mate nengok...

tapi overall, saya suka la ngan umah ni...
xpayah barang banyak2 sangat sebab saya bukan rajin benor nak mengemas...biar barang sikit2 macam ni...
lepas subuh, xtido...kemas2 umah, bile dah xde keje boleh online...ngeh3..

p/s: walaupun xde dapur masak, tapi nasib baik ade oven pemberian kak nik...dapat makan ikan bakor.. ade blender pemberian company suami utk buat kuah asam... periuk nasik pemberian kawan2 en hubby kat kilang, dapat masak nasik dan xbanyak kerak...periuk nasik yang saya beli kat mydin, dapat masak bubur...masak sup...suke2..

No comments: