Monday, November 11, 2013

pisang dan hasil2nye..

dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha penyayang

sebelum saya memulakan sesi bebelan untuk hari ni, molek lah kirenye kalau saya cite serba sedikit pasal pisang menurut anak atok google iaitu wiki2..

Pisang (nama botani: Musa spp.) merupakan sejenis tumbuhan yang tergolong dalam famili Musaceae. Pisang mempunyai buah yang sedap dan lazat serta mudah ditanam. kelebihannya pula: 
1. sumber makanan yang membekalkan tenaga
2. pisang membantu menurunkan tekanan darah tinggi kerana kandungan potasiumnya yang tinggi.
3. pisang rendah dari segi kalori lemak, sodium yang membantu merendah kolestrol.
4. potasium dan magnesium yang terkandung di dalam pisang amat sesuai merawat orang yang mengalami cirit-birit.
5. anaemia ialah penyakit kurang darah. Kerana pisang kaya dengan zat besi, ia boleh merangsang penghasilan haemoglobin di dalam darah.
6. orang yang sedang murung lebih cepat ceria apabila makan pisang. Ini kerana kandungan sejenis protein membantu kita menjadi tenang.
7. cara paling cepat merawat rasa pening-pening ialah dengan meminum minuman susu pisang kocak (banana milkshake) yang dicampur madu. Minuman ini bukan sahaja merawat malah sedap pula.

sekian sahaja hasil copy n paste saya..


nak dijadikan cerita, pada suatu petang saya ternampak sebatang pokok pisang milik ibu tumbang ke tepi jalan..lalu saya angkat dan tongkatkan nya menggunakan kayu..tapi keesokkan harinye, saya lihat pokok itu tumbang ke arah lagi satu..mungkin buahnya terlalu berat sampai tak tertanggung oleh batang pisang yang alahaaaiiii...keding saje.. memandangkan batang pisang tersebut sudah kronik, maka saya amik tidakan drastik melibas tandan pisang itu dengan parang.. begitu juga dengan batang nya yang sudah hitam itu... lalu buah itu saya letakkan di atas buaian di luar rumah..

hari ni *setelah beberapa minggu berlalu* baru saya teringat semula pada pisang tersebut..
malangnya, pisang2 itu terlalu masak sampai bila saya angkat tandannya, berguguranlah pisang2 itu dari penyangkutnya..lalu hati saya terdetik 'ni...kalau ibu tengok ni mesti sedih...pisangnya tidak dihiraukan'
lalu..untuk tidak mensia2kan usaha tuan punya pisang, saya kupas kulit pisang2 itu lalu menjadi seorang chef hari ni..

saya bukanlah seorang yang suke masak+duduk dapur lame2.. tapi memikirkan sayangnye pisang tu, saya terus dapat idea nak buat pengat pisang dan cekodok..
walaupun saya tak suka masak, tapi saya suka tengok resipi..bila dah tengok resipi baru la aura2 chef tu merasuk jiwa raga saya..cheeewah!terus rajin...

mule2 wat cekodok dulu..
saya rasa ni 1st time buat cekodok..percaya tak, adik saya lagi pandai wat cekodok drpd saya?tapi tu lah realitinye..saya tak minat masak2 yang melibatkan bende nak kene bancuh2..like cekodok, kek, donut n dll la..xrajin...saya lagi prefer buat lauk...sebab ape? sebabbb...kalau lauk, leh makan ngan nasik..kuih2 ni pulak, makan2 buat penat kunyah je...kalau kunyah tak rajin apetah lagi kalau masak..haha
malangnya, tepung gandum tak cukup..so bancuhan saya agak lembik..tapi dulik ape kan..hahaha
kalau adik saya buat cekodok,cantik je..rasa xsabo nak makan..saya punye..pergh..tengok pun xslera..nanti saya bg gambar..jaangan pengsan sudah la..tapi still rasa pisang..rasa nye ok je..rupe tu xberapa nak ade..

saya tak tau la sebenarnye cara saya buat tu betul ke salah..saya men bantai je..
lenyek pisang- tambah tepung- letak garam sikit - letak soda bikarbonat sikit..pastu goreng..done.. 

pastu lepas magrib tadi wat pengat pulak..
 cara paling ekspres..
potong sikit kotak yang berisi santan- tuang dalam piuk..
campak gula merah sampai kaler cantik..bagi panas skit..campak daun pandan plak..
pastu malas nak tunggu, masukkan pisang terus..
last sekali masukkan sagu yang dah direndam lebih 2 jam..
didihkan..siap!

hasilnye:


sedappp...xsangka menjadik walaupun 1st time buat..haha
tapiii...manis giler baheng..
kesan daripada masukkan gula merah based on kaler je..pasni kene kurangkan lagi..
yang len ok..yeah!jadi!
saya baru ngah makan semangkuk..sambil menaip ni..
tapi esok la bru makan lagi...
abg ngah tadi yang sesedar saya dah dua mangkuk..xtau berapa banyak sebenarnye die dah makan..tapi bagus jugak..rasa cam xsia2 saya masak..haha






yang sia2 adalah ini:

 cekodok hitam!
hahahaha
ok la kan untuk pertama kali jugak..tanpa bantuan sape2..




oh ye..ari tu kan saya mengidam nak makan cokolat moise kan..
rezki allah memang xle jangka..
kan saya xrajin nak buat kek..
tapi saya tahankan je niat nak makan tu..
tapi alhamdulillah, semalam masa gi wedding kawan,doorgift die maruku dan ini,,,




memang yang ni la yang saya teringin dari dulu..selalu nampak kat petronas tapi xbeli sebab mahal..
n semalam, dapat free.. =D
magic kan..
saya makan 3 suap je..pastu dah..
xrasa nak makan lagi..hehe
 
 p/s: en somebody tak minat yang manis2, so harap2 ni pengat yang 1st n last sebab xrajin nak buat..haha

 

No comments: