Saturday, July 5, 2014

tak salah kot ulang ilmu banyak kali..

dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha Penyayang

Sementara hati tengah membara ni baik saya cerite terus..nanti dah cool xbes lak membebel.


Saya ada join satu group ni kat FB...xyah cakap la group ape..ni secara general sebab rata2 group mostly macam tu. Ade certain je yang kalau gaduh pun sesama dorang. Tu lantak la kan..Komen2 camtu sekadar jadi bahan gelak n bacaan saya sambil makan kacang *perumpamaan je..kan pose ni..ahakz!*


Group ABC (bukan nama sebenar) ni lak melibatkan cara2 pengurusan binatang, so orang2 baru macam saya ni selalu la rasa nak bertanya... tapi saya tak pernah tanya sebab terencat ngan komen2 kat situ..dari otai barangkali..ntah..xkenal..
jawapan dorang ni adoyai...bukan saya yang tanya, tapi saya yang terasa sedih. Tanya elok2 kot..kalau binatang tu tak boleh makan sesuatu, statekan elok2 ‘awak..binatang ni xleh makan bende alah tu..bende alah yang saya juallll ni je leh makan’. Ape ke payah benor nak bagi ayat2 yang sopan..ni contoooh...isu nye kene la ubah sikit2 kannn..yang penting amik keywordnye..dan pengajarannye..


Contoh 1:
Ade org nak jual binatang die,so die tye sape nak beli..tapi drpd gmbr tu kantoi lak binatang die cam tak berapa terurus dan diberi makanan yang tak sepatutnye...

Jawapan: kondem dan sedih sbb binatang itu dilsayakan sebegitu rupa..harga binatang ikut cara penjagaan.. *ok fiiineee*

Dari sudut pandang saya: ok..kesian jugak..sebab saya yang bodoh ni pun cek dulu kat tenet binatang ni boleh makan rumput ke tak..boleh makan donut ke tak..(ni contooohhhh jgk...), so saya tahu la binatang tu takleh makan makanan yang orang ni bagi.. TETAPI...pada suatu petang yang hening...saya singgah kat kedai haiwan. Berikut adelah perbualan kami:

Saya: Ade tak susu n makanan ‘binatang ni’?
Dia: yang ade yang ni je (sambil tunjuk kat makanan hamster)
Saya: (nak gelak pun takleh sebab orang tu mesti lagi pakar kan...klu tak takkan sesuke boleh bukak kedai haiwan..) ni makanan hamster..
Dia: tapi ade gambar ‘binatang tu’ jugak..
Saya: ermmm...(sambil senyum) xpe la..saya pusing jap tengok ape boleh beli.. (alamak..kalau en hubby baca, kantoi saya beli barang untuk bintang tu lagi..haha)

Untuk taknak keluar dengan tangan kosong, saya beli wet tisu..jadilahhh..

Kalau saya tak tau wujudnye group ni, saya takkan tahu binatang tu xleh makan bende alah tu. Klu cam saya (let say xtau la psl group tu), bile dah bela binatang, pi je la kedai binatang tanya ade makanan die ke tak..dan saya sayai kalau bukan sebab group tu, kalau saya bukan saya yang sekarang *ceceh*, saya mesti terbeli jugak makanan hamster tu bg kat binatang belaan saya ni..haih..  


Contoh 2:
Binatang ni bawak effect ape2 tak?

Antara jawapan yang ade: cube rajin2 sikit tengok kat file.

Ade yang jawab ok..alhamdulillah..moge bertambah ilmu die.. yang jawab macam tu, ape die expect sume sama mcm die.dah study bende ni 6bln sblm amik binatang tu?? Ohhh..tak pueh ati tol ak..


Saya rasa hari ni kemuncak saya menyampah ngan group ni,


Contoh 3:
Pagi tadi rs nye (maklum lah..pelupa..), ade org post die TERPAKSE jaga binatang ni sebab mak bapak binatang tu dah mati..patut die jaga lepas raya, so die xwell prepared sgt la.. dan die jugak masih baru..so die tanye tips ape nak buat.. weh..saya dulu mase amik binatang ni pun cuak jugak.. padahal binatang je..yg ko nak cuak2 kenapa..tapi dah itu yang saya rasa, ape saya nak buat.. itu cara2 dah tau nak kene jaga binatang ni..yang ni tibe2 kene jaga,xtau la tahap mane kecuakkan nye..

Jawapannye, still suh tgk file..pastu bebel2 dah letak kat file tapi xbca..esek ulang bende same..bla3

Saya rasa klu ko xnk jawab, diam je.. biar org yang nak jawab tu menjawab soklan budak tu...ade sorg ni, saya respek la kat die..siap suh pm die kalau ade mende nak tanya.. nak baca tu satu hal.. ingat sekali baca terus serap?nak scrol lagi, nak menghadam lagi..blom ape2 kang mati dulu binatangnye.. yang kesian, binatang nye tak duduk dalam sangkar lagi..betapa xsempat nak ready nye budak tu.. ak ni mujur baru jgk..kalau tak, saya dah tlg jawab kan soklan bdk tu..


Saya ni jenis suke menjawab. Tapi sedor diri baru je join group tu..xsampai sebulan rasanye. Group tu bukannye tak bagus..bagus sangat sebab banyak info, tapi kalau ko berlagak sangat nak jawab soklan org baru tu elok2, bek saya chalo hey je dlu.. saya tak kaco korang, hati saya pun takde rase sakit almost SETIAP HARI tengok komen yg dah lame join group tu..tapi bile dah reda, saya lupakan hasrat nak challo hey tu...

Namun, hujan badai di tengahari melanda... finally, saya rasa admin group tu kot post mcm reminder utk yg lme n baru cek file tgk info2 dlm tu.jgn nak esek tye je tp tak nak bc. *die tulis pnjg, saya pendekkan je* ..pastu siap ckp gune fb pandai xkn nk cari mende2 tu xreti kot.. *mcm ayat ibu*.. depa sedia nak jawab ape2 soklan kalau ade tp kene bc dulu *ya right*..dan disebabkan saya dah bengang, saya pun komen post tu... pastu ade pulak yg membls semula kata klu dpt bende bru SELALUNYE kite suke godek2..klik sana klik sini tp jgn sampai LEAVE GROUP pastu DEACTIVATE AKAUN sudah...begitu lah katenye... so, tanpa cakap banyak, saya pun GODEK2..Tetibe tertekan LEAVE GROUP..tapi saya tak deactivate akaun la.. habes cite..pueh ati saya!!muahaha..

‘SAYA ANTARA ORANG YANG KURANG DALAM BERFB2 APE JADAH SUME NI.. PERKATAAN FILE TU PUN FIRST TIME SAYA TERBACA..TU PUN JENUH GILE CARI MANE LA FILE YG DORG BEBEL2 KAN TU..BILE BUKAK GUNE PC TADI BRU JUMPE FILENYE..

DAN, SAYA BUKAN DALAM KALANGAN ‘SELALU’ TU. NGAT SAYA XDE MENDE LAIN NAK WAT SELAIN NAK NGADAP FB, GODEK2 SETIAP PENJURU YANG ADE DALAM FB TU? BEK SAYA MAIN GAME.eh!HAHA.ok..xlawak..serius2.. APE MENDE POKE TU PUN SAYA BARU TAU MASE KAWAN SAYA DUK POKE2..BILE BUKAK GOOGLE TRANSLATE POKE TU MACAM CUCUK2 GELETEK GITU KAN..PEJADAH NAK GELETEK ORG DLM FB?SAYA YANG BODOH NI XLEH HADAM FUNCTIONNYE

MAKA, UNTUK MENGELAKKAN SAYA LAGI SAKIT HATI (SEBAB BILE SAYA SAKIT HATI YANG JADIK MANGSA DENGAR SAYA BEBEL ADE LAH EN HUBBY..KANG TAK PASAL2 DIE LAK YANG SAKIT HATI NGAN SAYA..) BEK SAYA KELUAR JE DARI GROUP TU.. BANYAK LAGI SUMBER LAIN YANG SUDI NAK BERKONGSI ILMU DENGAN BERSUNGGUH2. BIAR SAYA RUGI TAK DAPAT INFO2 BARU, DARIPADA SAYA RUGI SEBAB TAK PUAS HATI SENTIASA.

KAN KENE JAUHKAN DIRI DARI UNSUR2 NEGATIF...HAHA

p/s: isu yang sama berlaku pada group yang kawan saya join..so no wonder la.. ragam manusia kan..

PASAL BINATANG PUN NAK GADOH..MENDE KO NI KAKPAH!HAHA

P/s membebel lagi:

Bukan ke kalau ulang2 ilmu tu banyak kali lagi Allah akan tambah lagi ilmu kite dan daya ingat kite kat ilmu tu..ke saya salah? Kalau kejenye tengok file je, senang la keje sorang cikgu..

Cikgu: awak murid baru?
Murid: Ye cikgu.
Cikgu: Ok, pi cari buku senior2 awak, baca. Jap lagi exam.
Murid: ???

Ok dh..puas ati dapat bebel.. (*_*) à muke lega...





No comments: