Saturday, June 28, 2014

ADA LAGIKAH RAMADHAN UNTUK SAYA?

dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha penyayang


Saya,
Saya adelah seorang yang suke berangan
Dan memikirkan bende2 yang tak sepatutnya saya piker
Tapi kadang2 saya rasa saya perlu piker untuk memberi semangat dan langkah persediaan untuk diri sendiri

Dan kerana itu, beberapa bulan yang lepas, bila kerap saya menonton halaqah, saya kerap terfikir,

ADA LAGIKAH RAMADHAN UNTUK SAYA?

Bila saya menonton video peperangan dan pembunuhan manusia, saya mula terfikir, bagaimana dengan ajal saya? Macam tu ke saya akan mati? Ditembak? Dibom? Eksiden kereta? Kalau saya mati, tak sempat dah la nak merasa Ramadhan yang seterusnya.

Saya tak dapat lagi merasa malam Lailatulqadar. Berangan nak, tapi tahajudnya on off. Nak berlatih sebelum Ramadhan tiba, tapi tewas juga dengan hasutan syaitan yang suruh tido. Nak salahkan syaitan sangat pun tak boleh. Sebenarnya effort sendiri yang takde kan..xde kesungguhan. Yang saya bimbang, ape saya dapat tunaikan ape yang saya impikan? Atau ramadhan kali ni akan berlalu macam tu je.. 
APE JADI KALAU RAMADAN NI YANG TERAKHIR UNTUK SAYA?

Saya tahu kiamat itu asrar Allah. Tapi saya tetap bimbang kalau ianya terjadi, adakah saya sudah bersedia? Tak perlu tunggu kiamat. Andai kata bumi Malaysia ni jatuh semula di tangan2 yang kejam, adakah saya bersedia untuk bertempur, ade kah saya sudah bersedia untuk menghadapi sume tu? Membayangkan saja saya tak sanggup. Tapi bagaimana saya nak menafikan yang bumi Malaysia juga sebenarnya tidak aman? Bunuh, rogol, rompak, samun…………. Hmm….Tak mustahil ade mata yang sedang menunggu peluang di atas kelekaan ‘remeh’ begini kan.

Yang paling saya risaukan, bila saya berangan, tak banyak, sikit akan jadi.. saya tak nak berangan bende yang macam ni! Otak…tolong la berangan bende yang indah2.. saya tak nak mimpi2 ngeri saya jadi kenyataan……..Jauhkan la Ya Allah..

Dan hari ni..hari terakhir sebelum Ramadhan. Masanya dah tiba. Esok adalah harinya untuk menghayati Ramadhan yang mungkin Ramadhan terakhir. Di kesempatan ni (walaupun bukan ade orang baca blog saya ni..huhu), andai kata saya ada menyakiti hati kalian, saya nak minta maaf atas keterlanjuran kata2 dan tindakan saya itu.

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL MUBARAK

Inilah masanya, peluangnya untuk kita merasa dan menjalani ibadah puasa dalam keadaan yang aman. Anggap lah Ramadhan ini yang terakhir sebab akan datang belum tahu bagaimana pengakhirannya. Al-Quran sedang menunggu kita untuk dibaca, dihayati dan dikhatamkan. Adakah terawih kita akan kencang pada 10 hari terawal dan terakhir saja? Buktikan pada terawih, kita mampu laksanakan ia semaksimum mungkin. 


p/s: (T________T) speechless

No comments: