Monday, August 15, 2011

Journey in downunder part 2

Dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha Penyayang.

*maaf ye kome..part 1 dh hilang kat blog lame..so,no more i nak taip2 lagi*

26 April 2011

Hari ni kak chu bawak aku gi Fish Factory.




Kat sini jual seafood2 sume la..1st time aku nengok abalone and oyster yang belum diproses. Tapi xdan la nak amik gambar depa ni sebab time tu ramai giler org beratur. Kang potong q semate2 nak amik gambar, kompom kene hamun punye sebab org oz ni sangat pantang la pemotongan barisan ni..even kat jalan raya, moto pon beratur mase ngah tunggu lampu merah. Takde de cam kat malaysia ni men selit2..
Buktinye..



Ok..berbalik pada fish factory ni..selain dari abalone n oyster, aku batak terhadap ikan salmon.. banyak pesen rupenye ikan salmon ni. Ade yang high standard, ade yang murah aje.. antara benda2 yang aku batak giler,aku amik r gambar..











Lepas balik tu,singgah la kedai carpet..nak beli rugs untuk umah kak chu.. kali ni kak chu suh aku cakap kat org tu lagi. Aku dah cuak dah. Aku pun lenjan la gi tanya pasal rugs tu.. masa tanya tu, nasib baik betul aku cakap rugs. Buatnye aku cakap carpet, memang sah memalukan diri sendiri la. Sebab carpet n rugs 2 benda yang berbeza. Kalau kat malaysia, sume yang berbentuk carpet tu aku lenjan je panggil carpet. (korang paham ke aku bebel ape ni..macam tak pahaaaammmm jee.)

Pilih punye pilih,dapat sudah yang berkenan. Terus beli n brooooommmm...balik umah. Sampai umah, abang mie pun suka tengok rugs tu apetah lagi kene ngan sofa umah tu. Dah...boring..tukar cite lain..


27 april 2011

Ok..ni stakat cite je memang boring. Tapi hari ni xwat ape sangat pun..just merayau2 gi shopping complex.dari Ingle farm pegi K-Mart pastu usha2 kindy nu’man n kelas english aku then lastly gi tengok university of south australia(UniSA).
---maaf, gambar xde---


30 April 2011

Today is a special day..cewah..haha

Xde la spesel mane pun..tapi ari ni wt BBQ...pegi Thorndon Park n bakar ayam kat situ.

Ape yang bes pasal park2 kat sini adelah, banyak giler tempat bbq yang disediakan. Ade yang leh gune free,ade yang kene bayar. Kat tempat kami pegi ni kene bayar. 20sen kot..





Tapi kan..kalau bakar tu kene lapik la ngan aluminium sebab xtau org oz ni gi bakor ape kat situ kan. Xkesah la tu sebab barang2 untuk bbq ni pun bukan mahal. Kepak ayam murah giler n leh dapat berlambak sebab org oz xmkn part2 yang xberkhasiat ni. Tengok kite makan kepak ayam goreng kompom terkesima. Tapi bagus r dorang xmakan..at lis dapat makan part yang bes kan..haha





Ni la kembar abg mie..panggil beliau abg ejan.
Tugas2 membakar bagi kat lelaki. Yang len2 jom main!!!haha




Disebabkan negara dorang ni kering, leh la tabur kulit kayu kat taman menan tu..budak jatuh pun xsakit sangat. Kalau wat kat malaysia, sian kayu tu lembap aje.sikit2 kene hujan..sebab tu kat malaysia letak pasir je. Daaannn sebab tu jugak la budak malaysia ni tegar..jatuh luka2 pun xde hal..haha
Sementara budak2 gi men, aku gi jelajah la sekitar park ni. Besar gak.







Tapi xdapat gi jauh pun sebab hujan. Makin lame cam nak lebat,so terpakse melarikan diri. Plan ditukar kepada makan kat umah abg ejan. Dalam pade terkejar2 nak masuk keta tu sempat lagi aku snap chess ni..haha




Masa sampai umah abg ejan+kak lyn tu tengok ade yang dah sampai depan umah. Gelabah2 susun barang ape sume. Penuh sudah 1 meja. Ade macam2 ayam bakar ade. Yang madu,yang bukan madu..memang makan sume r.. terbaik dari ladang!!(terliur dah aku..gi cite time pose wat pe..haih)

Tapi aku segan giler. Sebab yang datang sume kawan2 kak chu. Memang ramai la. Penuh umah kak lyn yang besar tu. Sampai aku dok aje kat dapur.time makan baru gi depan..haha

Lepas makan habis2an, kami pun pulang. Before tu singgah jap woolies n kedai spice beli rempah ratus.






1 may 2011

Yeay!!!dah masuk may...haha

Pagi2 dah kuar ngan kak chu gi Gepps cross. Tempat ni cam pasar.jual sayur, buah,seafood, pokok2,bunge2,baju2..n barang2 garage sale. –barang yang dorang dah xgune n still bleh gune—bes wooo....xbes nye masuk kene bayar..haha








Balik tu gesa2 masak yang simple2 n siap2 gi city. Ade kelas bahasa arab tau...hahaha..macam2 orang ade. Ade 1 makcik ni, english die xtau, arab lagi la xtau..kalau x,wat pe die datang kelas kan..dahhh aku kesian tengok die. Tapi kagum la.die xpaham pape pun nak jugak datang belajar. Ustazah tu tanya dia datang dari negara mane pun die xpaham. Terus die panggil cucu ke anak die ntah..

Tapi....tu la kali pertama n terakhir kitorang gi kelas arab tu..sebab jauh sangat.
Balik tu singgah prospect road lagi. Disebabkan semua dah lapar, makan la kat dalam keta. Nasik n asam pedas.... (aduh!!!terliur lagi)

Lepas tu terus balik umah, n lepaks2 sampai malam................

(to be continue)

No comments: